رئيس سازمان امور اراضي کشور گفت:‌ در يک سال و نيم اخير براي بيش از 6 هزار هکتار اراضي کشاورزي که به صورت غير مجاز تغيير کاربري داده شده بود ، احکام قضايي براي بازگشت به چرخه کشاورزي صادر شده است.

بازگشت بيش از 6 هزار هکتار زمين کشاورزي به چرخه توليدبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، قباد افشار اظهار داشت: با اشاره به اينکه از سال 74 تاکنون 90 هزار هکتار از اراضي کشاورزي تغيير کاربري غيرمجاز داده شده است ، افزود‌: از سال 74 تاکنون بيش از 70 هزار هکتار از اين اراضي ، احکام قضايي صادر و تعيين تکليف و بخش عمده از اين احکام نيز اجرا شده است.

وي گفت : در يک سال و نيم گذشته پس از تشکيل گشت هاي ويژه حفاظت اراضي کشاورزي و همکاري و هماهنگي دستگاه قضايي با اين سازمان براي بيش از 6 هزار هکتار از اراضي زراعي که  به طور غيرقانوني تغيير کاربري داده شده ، حکم قضايي صادر شده است .

رئيس سازمان امور اراضي کشور  افزود : احکام قضايي در بيش از 4 هزار هکتار از اين اراضي اجرا و اقدامات لازم براي بازگشت ان به چرخه توليد کشاورزي انجام شده است.

افشار همچنين از تعيين تکليف اراضي و اگذار شده خبر داد و گفت : 2 هزار کارشناس هيئت نظارت در واگذاري اراضي ملي به داوطلبان و فعالان عرضه کشاورزي ، پس از ارزيابي اين زمين ها که 4 ميليون و 200 هزار هکمتار وسعت دارد ،  براي تعيين تکليف 600 هزار هکتار حکم صادر کردند.

وي افزود : قراردادهاي مربوط به حدود 40 هزار هکتار از اراضي واگذار شده به علت باير ماندن اراضي فسخ شده و 60 هزار هکتار ديگر نيز اخطار دريافت کرده است که در صورت اجرا نکردن طرح هاي کشاورزي قرارداد اين افراد نيز باطل خواهد شد.

رئيس سازمان امور اراضي کشور گفت : براي بقيه افرادي که در اين مدت مطالبات و اجاره بهاي اراضي را به دولت پرداخت نکردند ، براي پرداخت اجاره بها مهلت تعيين شده است.

افشار افزود : 2 ميليون هکتار از اراضي کشاورزي که براي اجراي طرح هاي کشت موقت به افراد واگذار شده بود ، نيز بزودي تعيين تکليف مي شود و براي اجراي طرح هاي توسعه بخش کشاورزي در چرخه توليد قرار خواهد گرفت.

وي درباره توسعه فعاليت گشت هاي ويژه حفظ کاربري اراضي کشاورزي گفت:‌ يگان هاي حفاظت از اراضي کشاورزي از سال گذشته تاکنون در بيش از 130 شهرستان  فعال شدند که با تامين تجهيزات و خودرو اين طرح  سال آينده در 200 شهرستان اجرا مي شود.

رئيس سازمان امور اراضي کشور افزود: در پي فعاليت و نظارت مستقيم گشت هاي ويژه حفظ کاربري اراضي ، امسال ميزان تخريب و تغيير کاربري در اراضي کشاورزي 4 هزار هکتار کمتر از سالهاي گذشته بوده است.

افشار از سنددار کردن اراضي کشاورزي خبر داد و گفت: بر اساس طرح آمايش جغرافيايي از 18 ميليون و 700 هزار هکتار اراضي کشاورزي 14 ميليون هکتار سند مالکيت ندارد و کشاورزان با مشکلات متعددي براي دريافت تسهيلات مواجهند.

افشار گفت : سازمان امور اراضي با همکاري و همکاهنگي سازمان ثبت اسناد کشور در 5 تا 7 سال آينده اين اراضي را سنددار خواهد کرد.

وي الکترونيکي کردن خدمات مربوط به واگذاري ها و تمديد قراردادهاي اراضي کشاورزي را از ديگر اقدامات براي نظارت دقيق تر بر حفظ کاربري ها ي کشاورزي دانست و افزود‌: اين طرح در 5 استان تهران ،‌قزوين ، فارس ، مازندران و گلستان اجرا مي شود.

رئيس سازمان امور اراضي کشور گفت: اين طرح علاوه بر کاهش مراجعات مستقيم کشاورزان به ادارات کل کشاورزي شهرستانها و دفاتر امور اراضي مي تواند بانک اطلاعاتي جديدي را براي مديريت بخش کشاورزي در اختيار مسئولان قرار دهد.

افشار اجراي طرح پايش و نقشه برداري جديد از اراضي کشاورزي را از ديگر اقدامات براي جمع آوري اطلاعات دقيق بخش کشاورزي دانست و افزود: اين طرح در 12 استان و در سطح 5 ميليون هکتار از اراضي کشاورزي از دهه فجر آغاز مي شود. 

وي گفت: مسئولان بخش کشاورزي مي توانند با استفاده از نقشه هاي جديد ، طرح تعيين الگوي کشت و مديريت منابع آب و خاک را در اراضي کشاورزي اجرا کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: زمین ، کشاورزی ، چرخه ، تولید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار