سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 94 از تعیین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی خبر داد.

تعیین سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی/ 20 درصد صادرات گاز به صندوق توسعه ملی واریز می‌شود
به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در حاشیه جلسه علنی امروز آخرین مصوبات جلسه علنی امروز را تشریح کرد.  
 
وی با اشاره به مباحث درآمدی بودجه گفت: از جمله مصوبات کمیسیون تلفیق معطوف به سهم شرکت نفت از درآمد حاصله از فروش نفت و میعانات گازی بود که این سهم 14.5 درصد ارزیابی شد.  
 
مفتح در ادامه گفت: مقرر شد سهم صندوق توسعه ملی از محل درآمدهای نفتی 20 درصد ارزیابی شود که البته این امر مغایر با مواد برنامه و افزایش هر سال 3 درصد به این صندوق بود که با دو سوم رای مورد موافقت قرار گرفت.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در ادامه در رابطه با ارزش صادرات گاز طبیعی تصریح کرد: مقرر شد 20 درصد صادرات گاز طبیعی پس از کسر واردات گاز باید به صندوق توسعه ملی واریز شود.  
 
وی ادامه دارد: این مورد از ماه 11 سال محاسبه و اجرایی خواهد شد.

مفتح در ادامه گفت: عوارض گاز طبیعی موضوع ماده 31 قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که همچنان مورد بحث است 2.1 دهم هزار میلیارد تومان تصویب شد.
 
وی در ادامه با اشاره به سایر مصوبات کمیسیون تلفیق گفت: در مصوبه دیگری مقرر شد سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از محل آموزش‌های غیررسمی خود مثل آموزش‌های پیامکی و مجازی جهت توسعه زیرساخت‌های مهارت آموزشی بتواند مبالغی را دریافت کند.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در ادامه بیان داشت: هم چنین در مصوبه دیگری دولت مکلف شد تا جهت تکمیل مجتمع‌های آبرسانی 500 هزار میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت نماید و طی 8 سال این اعتبارات را به صندوق بازگرداند.  
 
مفتح در ادامه در خصوص مباحث درآمدی و نرخ قیمت نفت در بودجه گفت: نهایتا مقرر شد تا 53.7 دهم هزار میلیارد تومان یعنی 537 هزار میلیارد ریال در ردیفی که برای درآمدهای نفتی مشخص شود تعیین و نوشته شود.
 
وی متذکر شد: در این رابطه ما به عنوان این که در بودجه یک کار سیاستگذاری مالی انجام می‌دهیم؛ در سیاستگذاری مالی کاری به این که قیمت نفت چه قدر است و یا قیمتش چگونه است نداریم.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 افزود: در حقیقت می‌توان گفت که در بودجه نویسی امسال یک پله ارتقا داشته‌ایم.
 
مفتح با بیان این که سیاستگذاری در بودجه نویسی امسال یک پله ارتقا داشته است افزود: ما تنها به حوزه سیاست‌های مالی پرداختیم و به جای این که بیاییم قیمت محاسباتی و قیمت ارز و فروش هر بشکه نفت را حساب و ضرب کنیم آمدیم وارد بودجه‌نویسی شدیم و برای این بودجه ما تراز شود و هزینه های جاری و عمرانی تامین شود 537 هزار میلیارد ریال از درآمدهای حاصل از صادرات نفت در بودجه تعیین کرده‌ایم.
 
*ارتقای بودجه نویسی به سمت سیاست‌های مالی

وی در ادامه در خصوص مباحث مربوط به ارز و قیمت ارز در بودجه گفت: بحث ارز و تکلیف آن در قانون برنامه به خوبی بررسی شده و در قانون برنامه رژیم ارزی کشور، رژیم شناور مدیریت شده تعریف شده که بانک مرکزی مکلف است تا با موارد قانونی برنامه نسبت به این موضوع اقدام کنند.
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 با بیان این که عدم تغییر در ارقام قیمت نفت و ارز در بودجه مقاومت در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد افزود: در سال آینده توطئه‌های دشمن با وجود تدوین این بودجه به هر شکلی که باشد از آن جلوگیری خواهیم کرد.
 
مفتح در ادامه با بیان این که بودجه با انعطافاتی هم همراه بوده بیان داشت: این انعطاف هم می‌تواند به بودجه‌های عمرانی و هم جاری کمک کند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: این انعطاف می‌تواند حتی اگر درآمدهای کشور از بابت صادرات نفت افزایش پیدا کرد دچار اصلاح متمم بودجه قرار نگیرد.  
 
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 94 در ادامه با اشاره به انعطاف ارقامی در بودجه گفت: ما برای بودجه‌های عمرانی 27.5 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی در نظر گرفته‌ایم.
 
مفتح افزود: هم چنین 2.5 هزار میلیارد تومان از سایر واگذاری‌های سرمایه‌ای در ردیف بودجه‌ای قرار داده‌ایم که اگر تمام این موارد را جمع ببندیم اعتباری بالغ بر 41 هزار میلیارد تومان جمع‌بندی خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: صحن ، علنی ، مجلس ، کمیسیون ، تلفیق ، مفتح ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار