رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز با بیان اینکه رقم فسادپذیری وکلا از بسیاری از اقشار کمتر است گفت: حق دفاع تکلیف ثابت شده برای حاکمیت و از حقوق بدیهی و اولیه برای یک جامعه قانون‌مند است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، علی نجفی‌توانا با حضور در همایش حق دفاع و حقوق شهروندی که عصر امروز در هتل فردوسی برگزار شد، با بیان اینکه چگونه می‌توانیم بین حقوق شهروندی و حق دفاع رابطه برقرار کنیم، اظهار داشت: تنها در یک جامعه قانون‌مند زمینه بروز حقانیت و اثبات حقانیت فراهم می‌شود.  
 
وی ادامه داد: حقوق شهروندی در بسیاری از موارد با حقوق بشری و انسانی هم‌پوشانی دارد و یکی از مظاهر آن اجرای عدالت قضایی است که این امر امکان ندارد مگر آنکه بسترهای آن را فراهم کنیم.  
 
نجفی توانا افزود: چنین نظامی امکان موجودیت ندارد مگر اینکه از قانون، ابزار و تشریفات مناسب برخوردار باشد که یکی از این ابزارها حضور وکیل مدافع در بحث دادرسی است.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز ادامه داد: حضور وکیل در بدو امر از مظاهر دادرسی عادلانه است که وکیل دادگستری یکی از سازوکارهای نظام برای وصول به عدالت قضایی است.  
 
نجفی توانا افزود: پیش بینی حق دفاع، حضور وکیل، از حقوق بدیهی، اولیه و لازم و حیاتی یک جامعه قانون‌مند است و به همین دلیل در تمام اسناد بین‌المللی و قانون مادر حق دفاع حقی ثابت شده برای مردم و در مقابل تکلیف ثابت شده برای حاکمیت است. 

وی یکی از چالش‌های وکیل را عدم شفافیت قوانین موضوعه دانست و گفت: فراموش نکنیم وکیل رقیب قاضی نیست، وکیل حتی اگر به بیراهه رود قاضی توانمند می‌تواند آن را به راه بیاورد.

وی تصریح کرد: حضور وکیل در فرایند تحقق روابط حقوقی موثرتر از حضور وکیل در مراحل دادرسی خواهد بود اما مردم احساس می‌کنند هر وقت نیاز است باید به وکیل مراجعه کنند بنابراین مسئولین و رسانه ملی باید در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند.
 
وی افزود: رقم فسادپذیری وکلای ما از بسیاری از اقشار کمتر است و بنده بارها گفته‌ام اسامی کسانی که می‌گویند فاسد هستند اعلام کنند اما اسامی به ما داده نشده است.
 
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در پایان خاطر نشان کرد: امنیت حین دفاع و بعد از دفاع از دیگر چالش‌های وکیل است و وکیل باید احترام قاضی و قوای سه گانه را نگه دارد و از طرفی حاکمیت باید امنیت دفاعی وکیل را تضمین کند. 

انتهای پیام/
 

برچسب ها: امکان ، مظاهر ، عدالت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار