دانشیار گروه اکوفیزیولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز گفت: کاهش وزن محصول، کاهش ارزش محصول، افزایش هزینه‌های تولید، پناهگاهی برای بیماری‌ها و آفات و درنهایت هَدَر رفتن آب از مهم‌ترین خسارات علف‌های هرز در زراعت کلزا محسوب می‌شوند.

روح اله امینی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: علف های هرز که اغلب با کلزا هم خانواده‌اند در طول دوره رشد با گیاه کلزا رقابت تنگاتنگی انجام داده و به صورت معنی داری بر عملکرد کلزا موثرند. 

وی تصریح کرد: علف‌های هرز در زمان برداشت مشکل جدی ایجاد می‌کنند، زیرا در زمان رسیدن بذور کلزا، علف‌های هرز به صورت خیس و نارس در سطح مزرعه پراکنده‌اند و ادوات برداشت را با مشکل مواجه می‌کنند و اغلب رانندگان کمباین باید برای رفع گرفتگی چرخ دنده‌های قسمت جلوی کمباین، پیاده شوند.

امینی ادامه داد: علف‌های هرز یکی از مشکلات کشت کلزا محسوب می‌شوند و اگر با آنها مبارزه نشود بیش از50 درصد از عملکرد محصول کاسته خواهد شد.

دانشیار گروه اکوفیزیولوژی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز یادآور شد: خردل وحشی، کیسه کشیش و ترتیزک وحشی از رایج تری علف های مزارع کلزا محسوب می شوند.

وی افزود: در کنترل شیمیایی بصورت قبل از کاشت، سم ترفلان علفکش رایجی است که برای کنترل علف‌های هرز مزارع کلزا توصیه شده است این علفکش برای کنترل علف‌های هرز در حال جوانه زنی در خاک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امینی تاکید کرد: انتخاب مناسب‌ترین روش در کنترل علف‌های هرز یک محصول زراعی به تجارب محلی، وجود نیروی انسانی، امکانات و وجود انواع علفکش‌ها بستگی دارد.

 

 انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.