بقعه ی امام زاده ابوالحسن موسی بن جعفر الجمال معروف به سید جمال در شهر تبریز و در محل قدیمی قبرستان کهنه در محله ی راسته کوچه ی این شهر قرار دارد.و با نام هایی از جمله:امام زاده موسی-امام زاده کهنه و امام زاده راسته کوچه نیز شناخته می شود.

پژوهشگر تاریخ اذربایجان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز گفت:بقعه امام زاده سید جمال از سه سمت شمال و جنوب  وشرق  به کوچه های هم جوار محدود می شود و از قسمت غربی منتهی به مدرسه ی دخترانه ی دانش است.که این مدرسه در سال 1391 از سوی مداره ی کل اوقاف و امور خیریه استان تخریب شد تا طرح توسعه ی آستان امام زاده از ضلع غربی ادامه یابد.

خاماچی ادامه داد:این امامزاده با پنج واسطه به حضرت امام موسى بن جعفر (ع) منتهى می شود و مورد توجه خاص مردم تبریز و حومه شهر تبریز است.

وی گفت :بنای کنونی امام زاده سید جمال در مساحتی در حدود 835 متر مربع قرار دارد و از سنگ آجر آهن و گچ و چوب ساخته شده است و شامل صحن ها-گنبدخانه-حسینیه و مهمتر از همه مسجد حاجت است .و نمای بیرونی این مکان مقدس از آجر و سنگ مر مر می باشدو دو گلدسته در نمای جنوبی وجود دارد که بر بلندای هر دو از این گلدسته ها پرچم سبز رنگی نصب شده است.

بهروز خاماچی افزود:در محوطه ی داخلی این زیارتگاه تابلوی بزرگی است که مکتوبه ای از آیت الله حاج شیخ هدایت الله غروی تبریزی در مورد تکریم و احترام و تایید نسب نامه ی امام زاده  سید جمال  نوشته  شده است.این امامزاده سالانه و در ایام متبرکه ی محرم  و ماه رمضان  دارای چندین هزار زوار  می باشد.

وی گفت:پس از وقوع زلزله آخری در دارالسلطنه ی تبریز که از آن موقع  تا کنون 100 سال می گذرد از ان مسجد حاجت و مناره و سرداب اثری باقی نمانده است  و در اثر زلزله خراب شده اند.

این پژوهشگرعنوان کرد:امامزاده سید جمال دارای اولاد و نوادگانی  در شروان بوده که بعضی از آنها نظیر سید احمد حسینی حسنی موسوی باب الابوابی نلقب به "بدر الدین"ومشهور به "لاله ای"سرسلسله سادات لاله در ردیف عرفا و علما بوده اند.

وی از شروان کوچ کرد و در تبریز ساکن شد.

خاماچی تشریح کرد:بقعه مبارکه ی سید جمال در سال 1374 با حمایت آیت الله سید مرتضی مرعشی نجفی و با همکاری های مهندس عبدالعلی زاده استاندار وقت و با همت متولی سخت کوش امامزاده ،آیت الله سید مهدی مرعشی نجفی به سبک سنتی تعمیر و مرمت شد و هم اینک از امکانات خوبی بهره مند است.
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.