بیش از 220 هزار دانشجو در دانشگاه های مازندران مشغول تحصیل هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛نقش دانشگاه در سطح استانی در چارچوب تدوین طرح آمایش آموزش عالی قابل بررسی است و در طول یک سال گذشته،بر اساس سیاست‌های وزارت متبوع این طرح توسط دانشگاه مازندران و مراکز آموزش عالی استان و حمایت استانداری مازندران تدوین و مراحل پایانی خود را طی می‌کند.

با فعالیت بیش از ۴۳ موسسه غیرانتفاعی، ۱۸ واحد دانشگاه آزاد، ۱۸ مرکز دانشگاه پیام نور و ۳۰ مرکز دانشگاه علمی کاربردی در سطح استان، جزء پنج استان برتر از نظر تعداد دانشجو در کشور هستیم.

دانشگاه مازندران دارای حدود ۱۲ هزار نفر دانشجو است که بیش از ۹ هزار نفر آنها در مقطع کارشناسی،بیش از هزار و ۶۰۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و بیش از ۴۰۰ نفر در مقطع دکترا تحصیل می‌کنند

بیش از ۸۰ رشته کارشناسی در دوره‌های روزانه و شبانه، حدود ۴۰ رشته گرایش کارشناسی ارشد و حدود ۲۰ رشته گرایش دکترا در این دانشگاه دائر است.

چشم انداز توسعه پایدار استان مازندران در افق ۱۴۰۴

رییس دانشگاه مازندران گفت:این طرح بر اساس سند چشم انداز توسعه پایدار استان مازندران در افق ۱۴۰۴ و سایر اسناد فرادست و قوانین موجود و دستورات مقام معظم رهبری تهیه و تدوین شده است.

اصغری آقمشهدی با اشاره به اینکه دانشگاه مازندران در طول سال‌های گذشته شاهد انتزاع‌هایی بوده که تا حدودی جامعیت آن را تحت تأثیر خود قرار داده است، افزود: بنابراین ضرورت دارد که با توجه به سند آمایش آموزش عالی که اخیرا تدوین شده در چارچوب برنامه‌ها، سیاست‌ها و حمایت‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، توسعه مطلوب و مبتنی بر مزیت‌های نسبی استان مازندران را به دست آورد.

وی تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه ۲۲۹ نفر است که تعداد ۱۶ نفر استاد، ۳۹ نفر دانشیار، ۱۳۲ نفر استادیار و ۴۲ نفر مربی هستند.

دکتر فخرالدین اصغری آقمشهدی در بیان طراحی الگوی سهمی گروه‌های عمده تحصیلی هدف و تعیین سهم هر یک از گروه‌ها بر اساس مزیت‌های نسبی مازندران و سند توسعه پایدار مازندران گفت:گروه علوم پایه وضع موجود ۸٫۷۴ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۱۴درصد، گروه فنی و مهندسی وضع موجود ۳۱٫۹ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۲۹درصد، گروه کشاورزی و منابع طبیعی وضع موجود ۶٫۴۲ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۲۲درصد، گروه علوم انسانی وضع موجود ۴۵٫۴۷ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۲۰ درصد و گروه هنر وضع موجود ۷٫۴۷ درصد انشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی ۱۵درصد است.

وی درباره طراحی الگوی سهمی زیرنظام‌های آموزش عالی استان یادآور شد: دانشگاه‌های دولتی وضع موجود ۸۹٫۸ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۲۱درصد، دانشگاه پیام نور وضع موجود ۲۱٫۷درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۱۸درصد، دانشگاه جامع علمی- کاربردی وضع موجود ۱۰٫۳ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۱۳درصد، مؤسسات و دانشگاه‌های غیرانتفاعی وضع موجود ۲۰٫۳ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۱۵درصد، دانشگاه آزاد اسلامی وضع موجود ۳۶٫۳ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی ۲۹ درصد، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای وضع موجود ۳٫۸ درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی دو درصد پژوهشکده‌ها وضع موجود صفر درصد دانشجویان استان، وضع مطلوب یا پیشنهادی یک درصد و سایر دستگاه‌های اجرایی وضع موجود صفر درصد دانشجویان استان و وضع مطلوب یا پیشنهادی یک درصد است.

76 درصد دانشجویان ورودی جدید دانشگاه مازندران دختر هستند

معاون آموزشی دانشگاه مازندران گفت: 76 درصد دانشجویان ورودی جدید دانشگاه مازندران را دختران تشکیل می دهند.

میردار گفت:دانشگاه مازندران میزبان یک هزار و 600 دانشجوی جدید در مقطع کارشناسی و یک هزار و 105دانشجوی جدید تحصیلات تکمیلی است که در مجموع امسال دو هزار و 705 دانشجوی جدید در دانشگاه مازندران حضور دارند.

وی سپس به درصد آمار دانشجویان جدید اشاره کرد و افزود: از مجموع یک هزار و 600 دانشجوی کارشناسی، 76 درصد متعلق به خانم ها و حدود 24 درصد مربوط به دانشجویان پسر می باشد.

معاون آموزشی دانشگاه مازندران سهم دانشجویان تحصیلات تکمیلی در سال جاری را 40 درصد عنوان کرد و اظهارداشت: این درصد افقی روشن برای دانشجویانی است که قصد دارند برای ورود به تحصیلات تکمیلی آماده شوند.

وی ثروت دانشگاه را نه به میزان منابع مالی و امکاناتش بلکه به خاطر حضور ارزشمند دانشجویان دانست و در خصوص ویژگی های دانشجوی موفق گفت: دارا بودن یک نقشه مشخص در دوران دانشجویی، داشتن ارتباط موثر و مفید با دانشگاه، دانشکده و مدیران گروه ها و اساتید راهنما، دارا بودن حق انتخاب در نخبه شدن و تلاش در راستای اهداف برنامه ریزی شده از جمله ویژگی های یک دانشجوی موفق است.

میردار به دانشجویان ورودی جدید توصیه کرد: خداوند را به خاطر نعمتی که برای شما فراهم شده شاکر باشید و از فرصت های در اختیارتان برای بهره مندی بیشتر از فضایل علمی و اخلاقی استفاده کنید.


انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.