یک کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: ایالات متحده برای این که از شر القاعده خلاص شود از داعش و جبهه النصره حمایت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ "حسین رویوران" در رابطه با رفتار غرب در قبال گروه‌های تروریستی و افراطی اظهار داشت: غرب رفتارش نژادپرستانه است زیرا در بعضی کشورها هزاران نفر کشته می‌شوند اما واکنشی از آن‌ها بروز نمی‌کند.
 
وی در ادامه افزود: غرب در واکنش نژاد پرستانه نسبت به کشته شدن چند نفر در فرانسه بازتاب گسترده‌ای در جهان انجام داد که این نشان می‌دهد غربی‌ها چه قدر نژادپرست هستند، که انسان غربی را انسان می‌بینند و انسان در خاورمیانه را انسان نمی‌بینند.
 
رویوران با تاکید بر اینکه این نگاهی که در غرب وجود دارد واقعا ضد انسانی است، گفت: غرب صحنه‌سازی می‌کند و تروریسم را دولت اسلامی می‌نامد و در چارچوب اسلام ستیزی (اسلام فوبیا) علیه مسلمانان اقداماتی را انجام می‌دهد.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: دو حمله‌ در پاریس اتفاق افتاد اما در روز بعد از این حمله، 50 مرکز اسلامی و مسجد مورد هجوم قرار گرفت اما در رسانه‌های انعکاسی نداشت که این آپارتاید خبری است که در غرب وجود دارد.
 
وی با اشاره به اینکه تروریسمی که در منطقه شکل گرفته و گسترش پیدا کرده و اقداماتی مانند سربریدن از خود نشان داده، تولید غرب است، بیان کرد: غرب با استفاده ابرازی از اسلام گرایان در افغانستان با کمک عربستان به عنوان سربازان خودش علیه شوروی سابق اقداماتی انجام داد که این در نهایت منجر به شکل گیری القاعده شد.
 
رویوران تاکید کرد: اولویت القاعده جهاد علیه کفر جهانی شد و آمریکا را نماد کفر جهانی قرار داد و 11 سپتامبر محصول آن چه که آمریکا کاشته بود برداشت شد و ربطی به منطقه نداشت. 
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: اما آمریکا این واقعیت را نادیده گرفت و افغانستان و عراق را اشغال کرد و در این دو کشور جنایت‌هایی را انجام داد و در عراق در زمان اشغال نزدیک به یک میلیون نفر کشته شدند.
 
وی تصریح کرد: در حال حاضر آمریکا برای این که از شر القاعده خلاص شود در سوریه از همه مخالفین حمایت کرد، همچنین از داعش و جبهه النصره در 1 سال و نیم ابتدای بحران سوریه حمایت کرد اما بعد از این مدت وارد لیست تروریسم خودش قرار داد.
 
رویوران با بیان اینکه آمریکا جریان‌های تکفیری جدیدی را به وجود آورد که اولویتش تضادهای داخلی، کشتار شیعه واقلیت‌های دینی است تا بتواند القاعده را که اولویتش تضاد با آمریکاست مهار کند، افزود: در واقع آمریکا این حیوان وحشی را در منطقه به وجود آورده است و در حال حاضر در چند کشور پخش شده و به دلیل حضور بسیاری از اروپایی‌ها در این گروه‌ اقدامات وحشیانه آن‌ها اروپا را هم در بر گرفت. 
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا تصریح کرد: در حال حاضر آنچه که در منطقه اتفاق افتاده هیچ ربطی به اسلام ندارد و آمریکا از اسلام به عنوان ابزار استفاده کرده و برای پیگیری منافع و اهدافش در منطقه از این گروه‌ها حمایت کرده است و این نتیجه رفتار غرب است.
 
 وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در غرب افراد منصفی پیدا شده‌اند مانند نخست وزیر سابق فرانسه "دومینیک دو ویلپن" معتقد است این آن غولی است که ما بزرگ و وحشی و درنده کردیم و الان به جان خودمان افتاده است، گفت: چه کسی از آن‌ها حمایت کرد و چه کسی  به آن‌ها سلاح به اصطلاح غیرکشنده می‌داد و چه کشورهایی به آن‌ها زمین و آموزش و پول داد، پاسخ تمامی این سوالات غرب است.
 
رویوران با اشاره به اینکه هم پیمانان غرب از جمله ترکیه، عربستان، قطر، اردن مسلماً بدون دستور غرب کاری انجام نمی‌دهند،افزود: اگر آدم منصفی وقایع 4 سال گذشته را بررسی کند قطعاً به این نتیجه خواهد رسید که تمامی این اتفاقات نتیجه رفتار غرب است و ربطی به اسلام ندارد. در واقع اسلام مورد سواستفاده قرار گرفته و براساس اهداف شوم بعضی از افراد بد تعریف شده است.

وی در رابطه با گسترش روابط ایران با کشورهای دیگر اظهارداشت: یکی از مبانی روابط بین‌الملل استقلال کشورهاست و نباید دیگر کشورها به امور داخلی کشورهای دیگر دخالت کنند، ایران و عراق رابطه همواره داشته‌اند البته روابط‌شان در مقطعی کم و در مقطعی دیگر زیاد است.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: افزایش و کاهش رابطه ربطی به کشور ثالث ندارد البته تا زمانی که تهدیدی برای کشور ثالثی نباشد.
 
رویوران بیان کرد: عربستان سعودی رابطه ایران با کشورهای عراق، سوریه، لبنان را تهدیدی برای خودش به حساب می‌آورد و گاه مسئولین سعودی به خودشان اجازه می‌دهند و از ایران می‌خواهند که این روابط را محدود کند.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: دخالت‌های عربستان در امور داخلی کشورهایی مانند سوریه و لبنان است که می‌خواهد در این روابط تاثیراتی بگذارد.

وی با اشاره به این که عربستان سعودی با نظام پادشاهی که بدون هیچ نهاد انتخابی برقرار شده نمی‌تواند به جای مردم عراق که یک حکومت را انتخاب کردند نظر دهند افزود: مشکل در نوع نگاه عربستان است زیرا عربستان سعودی تاکنون سعی نکرده به نظر مردم عراق و انتخابات مردم عراق احترام بگذارد.
 
رویوران گفت: مردم عراق این حکومت را انتخاب کردند و این حکومت همواره با ایران ارتباط دارد اما تا زمانی که عربستان سعی می‌کند تفکراتش را به کشورهای دیگر دیکته کند بسیار بعید است که راه حلی برای بسیاری از این ناهنجاری‌ها و تنش‌های منطقه به وجود آید.
 
این کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار داشت: زمانی که عربستان سعودی به تفکرات دیگر کشورها احترام بگذارد و آزادی آن‌ها را محترم بداند امکان گفتگو و حل بحران‌ها در منطقه به وجود می‌آید.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار