یک کارشناس سیاست خارجی گفت: ایالات متحده در خلق و مدیریت گروه‌های تروریستی تا موقعی که این گروه‌ها در راستای هدفش (آمریکا) کار می‌کنند علیه آن‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد و تلاش می‌کند آن‌ها (گروه‌های تروریستی) را کنترل کند و به آن‌ها سلاح دهد و حمایت‌هایی را از آنها (گروه‌های تروریستی) انجام دهد.

"حسن لاسجردی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ در رابطه با نگرش آمریکا نسبت به گروه‌های تروریستی اظهار داشت: به نظر می‌رسد رفتار آمریکا در خصوص گروه‌های تروریستی یک رفتار عادی و حساب‌گری نیست.
 
وی در رابطه با حمایت‌های آمریکا از گروه‌های تروریستی بیان کرد: اولاً ایالات متحده می‌خواهد در منطقه خاورمیانه حضور داشته باشد، ثانیاً هزینه زیادی ندهد و ثالثاً هر اقدامی که مد نظرش است را توسط نیروهای بومی انجام دهد.
 
این کارشناس سیاست خارجی با اشاره به اینکه رفتار آمریکا در این رابطه دارای برنامه‌ریزی است، گفت: اما اگر بخواهیم این موضوع تکرار نشود باید چند موضوع را در نظر گرفته و اقداماتی را انجام داد.
 
لاسجردی تصریح کرد: باید سیاست‌های آمریکا نسبت به گروه‌هایی مانند القاعده و جریان‌های تروریستی دیگر که در منطقه بروز و ظهور می‌کند را برای مردم منطقه تبیین کرد و تا جایی که امکان دارد مردم را توجیه کرد که این سیاست در خاورمیانه توسط آمریکا طراحی و پیاده می‌شود و البته هزینه‌هایش را مردم منطقه می‌پردازند.
 
وی تاکید کرد: همچنین باید از ظهور و بروز گروه‌های تروریستی جلوگیری کرد، اما به نظر می‌رسد گروه‌های تروریستی به وجود آمده در منطقه ما بیشتر محصول مشکلات اجتماعی و فاصله‌های طبقاتی و تضادهای اعتقادی و هم چنین تضادهایی که محصول جوامع منطقه از نظر آداب و رسوم است، به وجود می‌آید.
 
این کارشناس سیاست خارجی گفت: به همین جهت به نظرم بخش دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، این است که باید  تضادها در بین کشورها و ملت‌ها رفع شود و نباید بگذارند این تضادها زمینه‌ساز بروز و ظهور افراطی‌گری شود.
 
لاسجردی با اشاره به اینکه در سیاست جمهوری اسلامی ایران بحث گفتگوی تمدن‌ها و مذاهب و ادیان وجود دارد، یعنی این سه موضوع از طرف ایران در منطقه دنبال می‌شود که می‌تواند به رفع در اختلافات منطقه استفاده شود، افزود: حل مشکلات بین این سه موضوع می‌تواند بخش عمده‌ای از اختلافات طبقاتی را حل کند.
 
وی در ادامه گفت: یکی از نکات بسیار مهم که در منطقه وجود دارد دسترسی راحت به اسلحه است و اگر کشورها روی بحث سلاح و مهمات و هم چنین ابزار قهریه که در دست این گروه‌ها می‌افتد و فاجعه می‌آفریند، مقداری سخت‌گیری کنند و دسترسی به سلاح را سخت کنند، بسیاری از جریان‌ها در منطقه ناکارآمد می‌شود و می‌توانند از این موضوع و این گونه اتفاقات جلوگیری کنند.  
 
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: اگر بخواهیم یک حرف حساب شده، واقعی و منطقی بزنیم این است که ایالات متحده در خلق و مدیریت گروه‌های تروریستی تا موقعی که این گروه‌ها در راستای هدفش (آمریکا) کار می‌کنند علیه آن‌ها اقدامی انجام نمی‌دهد و تلاش می‌کند آن‌ها(گروه‌های تروریستی) را کنترل کند و به آن‌ها سلاح دهد و حمایت‌هایی را از آنها (گروه‌های تروریستی) انجام دهد.
 
لاسجردی افزود: نگرش آمریکایی‌ها از وقتی نسبت به گروه‌های تروریستی تغییر می‌کند، که فکر کنند این گروه‌ها (تروریستی) با آن‌ها همراهی ندارند و در راستای منافعشان آن چیزی که می‌خواهند، انجام نمی‌دهند.  
 
وی با بیان اینکه در حقیقت جریان طالبان، القاعده، داعش و حتی منافقین در خیلی از مواقع  اقداماتی انجام می‌دهند که در راستای سیاست آن‌ها است، گفت: اگر بعضی از گروه‌های تروریستی زمانی مورد غضب و فشار آمریکا قرار می‌گیرند به این دلیل است که در راستای اهداف آمریکا حرکت نکرده‌اند و همچنین باعث شدند اینجا محل مخاصمه و کشمکش گروه‌های تروریستی شود.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار