وزیر نیرو با اشاره به اینکه میزان سرانه آب هر ایرانی در ابتدای قرن هجری 13 هزار مترمکعب بود گفت: در حال حاضر میزان برخورداری هر ایرانی از آب به کم‌تر از یک هزار و 500 مترمکعب رسیده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران ، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو امروز( یکشنبه ) در همایش ایست، آب نیست،که در تالار فرهنگ برگزار شد با اشاره به اهمیت آب اظهار کرد: انسان برای تولید هر وسیله ای نیازمند آب است و در حال حاضر اصطلاحی تحت عنوان آب مجازی در دنیا رایج شده که تأکید می‌کند تمام مواد در فرآیند تولید خود به آب مجازی نیاز دارند.

وی در ادامه افزود: برای تولید یک لیوان شیر 200 لیتر ، یک فنجان چای 18 لیتر ، تولید یک تخم مرغ 135 لیتر و تولید یک خودرو 400 هزار لیتر آب مورد نیاز است.

چیت‌چیان گفت:میزان بهره کشور از آب آسمانی (باران و برف) به اندازه یک سوم متوسط دنیاست.

وزیر نیرو ادامه داد: میزان سرانه آب تا چند سال گذشته 130 میلیارد مترمکعب بود که در ابتدای قرن هجری هر ایرانی 13 هزار مترمکعب از آب تجدید پذیر کشور سهم داشت اما در حال حاضر میزان برخورداری هر ایرانی از آب به کم‌تر از یک هزار و 500 مترمکعب رسیده است.

وی با بیان اینکه طی 5 سال اخیر میزان روان آب رودخانه‌ها نصف شده است ، گفت: بسیاری از تالاب‌ها و دریاچه‌ها خشک شده‌اندو در مدت 40 سال گذشته بیش از 110 میلیارد مترمکعب آب بیش‌تر برداشت کرده‌ایم که دریاچه‌ها با خشکی مواجه شده است.

چیت چیان افزود: فرهنگ‌ درست مصرف کردن را باید از مدارس شروع کرد زیرا انجام این کار در مدارس ریشه ای ترین اقدام به شمار می آید.

وزیر نیرو در پایان گفت :در تمام تأسیسات برروی آموزش و پرورش باز است و آنان می‌توانند دانش‌آموزان را به کارخانه ها و تاسیسات بیاورند تا دانش آموزان با روند تولید آب و برق آشنا شوند .

انتهای پیام/
برچسب ها: سهم ، ایرانی ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار