بیماران هوفیلی باید توجه داشته باشند که مفصل زانو بیش‌تر در معرض خونریزی قرار می‌گیرد.

داوود اولاد دمشقی فوق تخصص هماتولوژی و مدیکال انکولوژی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری هموفیلی به دلیل کمبود فاکتورهای انعقادی خون در فرد ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: هموفیلی انواع مختلفی دارد و بر اساس میزان کمبود فاکتور 8 متفاوت است. اگر میزان کمبود فاکتور 8 کمتر از 1 درصد باشد هموفیلی شدید، میزان فاکتور 8 در محدوده‌ی 1 درصد الی 5 درصد هموفیلی متوسط و در صورتی که بیش از 5 درصد ولی کمتر از 20 درصد باشد، هموفیلی خفیف نامیده می‌شود.

دمشقی اظهار داشت: قبل از اعمال جراحی در بیماران هموفیلی بسته به نوع هموفیلی و نوع جراحی، در صورت لزوم فاکتور انعقادی به بیمار تزریق می‌شود. فردی که دچار هموفیلی خفیف است نیازی به دریافت روزانه فاکتور انعقادی ندارد، اما در موارد شدید دریافت این فاکتور ضروری است.

وی افزود: شایع‌ترین تظاهر این بیماری خونریزی داخل مفاصل است و مفصل زانو بیش‌تر در معرض این خونریزی قرار دارد. خونریزی داخل ماهیچه، مغزی، داخل چشمی از تظاهرات دیگر هموفیلی است.

دمشقی در پایان گفت: با داشتن اطلاعاتی در مورد سابقه خانواده مادری فرد می‌توان به وجود این بیماری پی برد. آزمایش ‌PTT و INR در تشخیص هموفیلی به کار می‌رود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار