وی افزود: این ارزیابی از وضعیت کشور و وضعیت اقتصاد بود که بر اساس آن سیاستهای اقتصاد مقاومتی مدون شد، سهم این موضوع کمک میکند به اینکه ما در چه شرایطی هستیم و چه اقداماتی را باید انجام دهیم.
رئیس مجلس تصریح کرد: نکته دوم روح حاکم بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی است که ابعاد مختلفی در این رابطه بحث شده اما روح حاکمی مدنظر است که بر اساس همان ارزیابی از شرایط کشور به وجود آمده است.
لاریجانی گفت: نکته سوم نیز نقاط مهمی است که در اقتصاد مقاومتی باید پیگیری کرد که در برخی اگر اراده وجود داشته باشد بسیار سریع امکان پذیر است و اما برخی از آنها احتیاج به زمان دارد.
**تحریمها به بیماری اقتصادی نیشتر زد/ اقتصاد مقاومتی پاسخگوی مشکلات اقتصادی
رئیس قوه مقننه اظهار داشت: بر اساس ارزیابی شرایط، مجمع تشخیص مصلحت نظام به این نتیجه رسیده که سیاستهایی برای اقتصاد مقاومتی تدوین شود اما برخی تصور میکردند که این سیاستها برای تحریم نوشته شده، این یک ارزیابی دقیق از مسئله نیست و شاید تحریمها نیشتری به بیماریهای اقتصادی زد لذا اقتصاد مقاومتی پاسخگوی این مشکلات است.
رئیس قوه مقننه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به دغدغههای اصلی شهید مدرس گفت: بنده دغدغههای شهید مدرس در مسائل اقتصادی را که دنبال میکردم به نکتههای جالبی برخورد کردم، شهید مدرس را فردی میشناسیم که در مقابل رضا خان ایستاد و یا در مقابله با برخی قرار دادهای ننگین ایستادگی کرد اما دغدغه او در حوزه اقتصاد و توانمند کردن تولید کشور بود،ا کنون که مشاهده میکنیم میبینیم که بعضی از مشکلاتی که دغدغهی شهید مدرس بود امروز نیز ما آنها را داریم.
لاریجانی ادامه داد: صد سال در ایران گذشته اما این مشکلات باقی است، این شهید بزرگوار بیان میکرد که اقتصاد باید مردمی باشد و نباید اقتصاد کشور در دست دولت باشد، مردم باید اقتصاد را اداره کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شما امروز هم میبینید که این مشکلات هنوز وجود دارد که این مربوط به تحریمها نیست مربوط به یک بیماری است که ما فکر میکردیم توسعه کشور را میتوانیم با محور دولت امکان پذیر کنیم یعنی حکومت خود باید اقتصاد را اداره کند.
وی گفت: شهید مدرس در این زمینه بسیار صحبتهایی دارد، معلوم است که آن زمان نیز چنین مشکلاتی وجود داشته است، همچنین ایشان میفرمایند که چرا ما باید مواد معدنی را از ایران صادر کنیم، چرا زنجیره تولید در داخل ایجاد نمیکنیم، چرا مواد را میفرستیم در حالی که خودمان آهن وارد میکنیم، باید در ایران زنجیره تولید وجود داشته باشد و چرا در مورد صنایع مهم روی پای خودمان نیستیم.
وی افزود: صد سال است از این موضوع گذشته اما همچنان با مشکلات این چنینی سروکار داریم، البته بعد از انقلاب اسلامی خیلی از این موارد اصلاح شده اما هنوز این مشکل وجود دارد.
لاریجانی تصریح کرد: پس از انقلاب روحیه ای در کشور به وجود آمد اما برخی از این مشکلات پا برجا ماند، اقتصاد دولتی ماند، رقابتها کاهش پیدا کرد، گاهی تصور در برخی از مسئولین وجود دارد که اگر اقتصاد نیم چه سوسیالیستی باشد برای کشور مفید بوده و به عدالت نزدیک است که این یک تصور درستی نبود.
وی ادامه داد: نکتهی دیگری که وجود دارد این است که اقتصاد ما در مقابل برخی از مسائل از مقاومت کافی برخوردار نبوده، یعنی تئوری امام (ره) در ابتدای انقلاب که استقلال سیاسی، استقلال اقتصادی و استقلال فرهنگی به عنوان محور کار باشد در برخی از وجوه محقق شد همچون در استقلال سیاسی و امنیتی و بخشی در استقلال فرهنگی اما در حوزه استقلال اقتصادی نقایص زیادی وجود دارد.
لاریجانی تاکید کرد: وقتی میگوییم استقلال اقتصادی به این معنا نیست که دروازههای کشور را ببندیم و همه چیز را در داخل کشور تولید کنیم، من دیدم که در برخی از زمانها که در کشورمان فضای روشن فکری باب میشد به مفاهیم اصلی انقلاب باز میگشتند که از معنا تهی شده که به خاطر شرایط ارتباطات، که این یک نگاه سطحی به موضوع است چرا که این مفاهیم پایداری دارد اما پیچیدهتر شده یعنی به خاطر ارتباطات و توسعههایی که در دنیای امروزی رخ داده باید این پیچیدگی را از داخل برطرف کنیم.
لاریجانی تصریح کرد: وقتی میگوییم استقلال در امنیت داشته باشیم به این معنا نیست که با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشیم چرا که مسئله امنیت به کشورهای دیگر هم مربوط میشود اما مقصود این است که دیگران نتوانند در امنیت ما اختلال ایجاد کرده و دشمنی خود را در حوزه امنیت با ما بروز دهند همچنین ما باید جنبه بازدارندگی داشته باشیم برای اینکه اگر میگوییم استقلال سیاسی داریم معنایش این نیست که با کشورهای دیگر ارتباط نداشته باشیم، ارتباط داریم ولی تاثیر گذاری آنها در تصمیمات سیاسی ما از بین میرود و نمیتوانند در داخل تصمیم سازی کنند.
** مفهوم استقلال اقتصادی را در کشور، درست حاکم نکردیموی اضافه کرد: در حوزه اقتصادی وقتی راجع به استقلال اقتصادی صحبت میکنیم یعنی افرادی که دشمن ما هستند نتوانند اختلالی در اقتصاد ما ایجاد کنند و به معنای قطع ارتباطات نیست و در ارتباط با این ما گاهی نوعی اقتصاد را تعریف میکنیم که برای دخالت شیطنت آمیز آنها بازدارندگی دارد که در اینجا ما شاهد استقلال اقتصادی میشویم.
وی ادامه داد: بنابراین این موضوع و این دغدغه بسیار مهم است که در شرایط روز برای مجمع تشخیص مصلحت مسئله شد و به آن پرداخته است.
**کشور با هزینههای بالایی اداره میشود
لاریجانی در ادامه با اشاره به هزینههای بالا در اداره کشور، گفت:
نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد این است که کشور را گران اداره میکنیم.
رئیس قوه مقننه افزود: این ارزیابی از شرایط کشور باعث شد به ویژه پس از تحریم ها، توجهات بیشتر به این مسائل جلب شود، یعنی به جای اینکه با معلول برخورد کنیم، با علت برخورد کنیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رویکرد مجمع تشخیص مصلحت این بود که ما ریشه ها را بررسی و نقایص را رفع کنیم.
** برای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی،
ارادهها و تحلیلها باید یکی شود
وی با اشاره به روح حاکم بر سیاستهای اقتصاد مقاومتی، گفت: سیاستهای اقتصاد مقاومتی بسیار روشن و قابل اجراست، ابهام در مفهوم ندارد، باید ارادهها و تحلیلها یکی شود تا این سیاستها تحقق یابد، اما اگر هم تنوع آنها را نگاه کنیم یک روح کلی بر آن حاکم است و آن اینکه باید رشد اقتصادی را بر تولید ملیمان قرار دهیم، یعنی تولید ملی اصل قرار گیرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: نباید آن اسناد بالادستی آنقدر شلوغ باشد که روح اصلی که باعث جهت گیری حرکت میشود، گم شود. مانند قوانین زیادی که باعث گم شدن مسیر میشود، روح حاکم بر این سیاست این است که تولید ملی از رونق برخوردار شود.
وی اضافه کرد: طبیعتا برای این کار باید صادراتمان رشد پیدا کند و بهرهوریمان افزایش یابد؛ لذا باید توجه داشت که اگر ما روح اصلی سیاستهایمان را درک کنیم، بقیه اجزاء باید با چینش متناسب با آن حرکت کنند.
لاریجانی در ادامه گفت: اولین مسئله در این سیاست این است که اگر بخواهیم تولیدمان جهشی در سطح ملی داشته باشد، باید اقتصادمان مردمی باشد و این مسئله باید تدوین شود.رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: این بحث از مدتها قبل در کشور مطرح بود و سیاستهای اصل ۴۴هم به خاطر آن تدوین شد، اما به خوبی اجرایی نشد، سیاستهای اصل ۴۴برای مردمی کردن اقتصاد است نه اینکه بخش های دولتی را به بخش های دیگر دولتی واگذار کنیم.
** اگر سیاست های اصل ۴۴ را درست اجرا
کنیم باید جلوی انحصار گرفته شود و فضای رقابت در کشور ایجاد شود
وی ادامه داد: اگر سیاست های اصل ۴۴ را درست اجرا کنیم باید جلوی انحصار گرفته شود و فضای رقابت در کشور ایجاد شود، مشکل کشور ما در قانون و قانون گذاری نیست سیاستها مدون و قانون تصویب و ابلاغ شده است مشکل کشور ما در اجراست.
لاریجانی تصریح کرد: بسیاری از موارد و قوانین در کشور ما مشکل اجرا دارد. این ضعف بزرگی است که باید رفع شود، وقتی در کشور رقابت نباشد بیکاری ایجاد میشود. رقم بیکاری قبل از تحریمها هم کم نبود. امروز ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند. اینها کارآفرین هستند.رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بودجه کشور گفت: در بودجه کل کشور ۱۸۰ هزار میلیارد بودجه عمرانی و جاری است که از این رقم ۱۵۰ هزار میلیارد بودجه جاری و ۳۰ هزار میلیارد عمرانی است. با این رقم که نمیتوان شکوفایی ایجاد کرد.
وی تاکید کرد: قرار بود حجم دولت را کاهش دهیم اما امروز خلاف آن را شاهدیم لذا استخدام کردن در بخش دولتی بدترین کار است دولت باید کوچک شود و کارها را واگذار کند.
**اقتصاد باید مردمی شود/ رونق تولید باید مبتنی بر اقتصاد دانشبنیان باشد
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: پس نکته اول این است که اقتصاد باید مردمی شود و حرکت در این مسیر باید واقعی باشد.
وی افزود: نکته دوم اینکه محور پیشرفت و رونق تولید باید مبتنی بر اقتصاد دانش بنیان باشد. اینها در سیاستهای اقتصاد مقاومتی دیده شده است، در این زمینه صندوقی برای حمایت از کارآفرینی ایجاد شده که همه بخشها باید به آن توجه کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان این مطلب که مهمترین مسئله این است که در نظام تصمیم سازی کشور باید از افراد صاحب نظر و دانشگاهی استفاده شود گفت: دولتها نباید خود بسنده باشند بلکه همیشه نیاز به دانشگاهیان دارند. مشکل ما این است که ارتباط دانشگاه و حوزههای اقتصادی بسیار محدود است.
وی افزود: پس از پیروزی انقلاب حرکتهایی در این زمینه صورت گرفته اما زیاد کارآمد نبود به عنوان مثال بودجه پژوهش را افزایش دادیم اما حادثه مهمی ایجاد نکرد.
لاریجانی افزود: مشکل دیگر این است که در این زمینه نه دانشگاه و نه صنعت احساس نیاز نمیکنند و نتیجه آن شده که نتوانستیم از دانش دانشمندان خود در حوزه تولید استفاده بهینه کنیم. ما دانشمند کم نداریم اما وقتی از آنها حمایت و توجه شود شاهد شکوفایی آنها خواهیم بود مانند آنچه در حوزه انرژی هسته ای و نانو شاهد بودیم.
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید برای این مشکل فرمول پیدا کرد خواهشم از دانشگاهیان این است که مشکلات اصلی را دریابند و تعاریف و مفاهیم را رها کنند مشکل در اجرایی کردن مسائل است. ما قانون مثبت داریم اما هنوز مشکلات رفع نشده و زنجیره ارتباطی خوب متصل نیست.
**مشکل دولت در زمینه هدفمندی یارانهها پرداخت بهای نقدی استوی با اشاره به هدفمندی یارانه ها گفت: در زمینه هدفمندی اصلی ترین مشکل دولت پرداخت بهای نقدی است این بدترین شیوه اجراست.
لاریجانی تاکید کرد: مگر قانون نگفت که بخشی از درآمد هدفمندی باید برای بهداشت و تولید هزینه شود. الان سهم تولید پرداخت نمیشود و دغدغه ما پرداخت نقدی است.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صادرات نیز گفت: در مورد حمایت هدفدار صادرات نیز با مشکل روبرو هستیم. انتخاب مشتریان راهبردی به ویژه در حوزه انرژی بسیار مهم است که کمتر به آن پرداخته ایم.
وی افزود: ما کشوری صاحب انرژی هستیم و می توانیم از این ابزار برای یافتن دوستان راهبردی بهره ببریم اما در این زمینه بسیار کوتاهی کردیم اینها موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
لاریجانی در ادامه صحبتهای خود با اشاره به مناطق آزاد اقتصادی گفت: اصل تئوری آن خوب است یعنی دریچهای برای صادرات اما در اجرا درست برعکس اجرا میشود، به این معنا که منطقه آزاد دروازه ای شده است برای واردات بیشتر. یعنی به جای اینکه سکوی پرش برای صادرات باشد به محلی برای واردات تبدیل شده است. در سیاستهای اقتصاد مقاومتی به این مسائل توجه شده است اما نباید نحوه اجرایش را سامان داد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صندوق توسعه ملی نیز گفت: فلسفه ایجاد آن این بود که حتی المقدور از منابع نفت و گاز برای اداره کشور استفاده نکنیم این منابع به صندوقی میرود که از دسترس دولت خارج است و برای تولید و تقویت بخش خصوصی اختصاص یابد. این مسئله را میتواند استقلال اقتصادی کشور را تامین کند.
لاریجانی با انتقاد از اجرایی نشدن اهداف تاسیس صندوق توسعه ملی گفت:
لذا اصل موضوع خیلی دقیق و درست است و در اینجا نیز به آن تاکید شده است
اما آسیبهای بسیاری دیده یعنی به خاطر مشکلات کشور دستبردهای غیر قانونی و
قانونی به آن میزنند اگر این اصل رعایت شود در دراز مدت بسیار به نفع
کشور است.
انتهای پیام/