گرگان؛

گنبد کاووس؛ نامزد پایتخت کتاب ایران

گنبد کاووس برای پایتختی کتاب ایران در فهرست 10 نامزد نهایی معرفی به یونسکو قرار گرفت .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان؛ ریئس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی گنبد کاووس گفت:‌ از میان شهرهای کشور شهری که بهترین برنامه‌های گذشته و بهترین برنامه‌های پیش بینی شده برای دو سال آینده را داشته باشد‌ وزرات فرهنگ وارشاد اسلامی آن را بعنوان پایتخت کتاب کشور معرفی می کند.

رضا شجاعی افزود: از بین همه شهرهای کشور،ده شهر بعنوان نامزد نهایی پایتخت کتاب ایران معرفی شدند که بیشترین فعالیت را در زمینه کتاب و کتابخوانی داشته اند.

وی تصریح کرد: شهرهای گنبد کاووس ، کاشان، قم، اهواز،بوشهر، تبریز، شهرکرد،کرمانشاه، نیشابورو یزد طرح های نهایی خود رابرای انتخاب پایتخت کتاب کشور به وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور اعلام کردند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کشور برای طرح پایتخت کتاب ایران به تمام شهرهای ایران فراخوان سراسری زده بود که در این جشنواره 60 شهرطرح های خود را ارایه کرده بوند.

ریئس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی گنبد کاووس تصریح کرد: یکی از اهداف این طرح ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارزیابی شهرهای مختلف ایران است و این شهرستان با ارایه ایده های خلاق و جدید در عرصه کتابخوانی، طرح نهادینه کردن کتاب‌های کوچک به جای کارت‌های دعوت گران قیمت در جشن‌ها و مناسبت‌ها، طرح گلریزان کتاب با هدف تجهیز کتابخانه‌های روستایی از دلایل قرارگرفتن گنبد کاووس در بین 10 نامزد نهایی انتخاب پایتخت کتاب ایران است.

رضا شجاعی گفت: در این طرح با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق و همچنین آموزش مهارت‌های مقدماتی زندگی، با همکاری هنرمندان کتابچه‌هایی تهیه می‌شود و به صورت رایگان و نیمه رایگان در اختیار برگزارکنندگان جشن‌ها و عروسی‌ها قرار می‌گیرد.

به گفته وی، طرح مجازات‌های جایگزین حبس برای خرید کتاب، از دیگر برنامه‌های این شهر است که بر اساس آن با استناد به قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ در خصوص هزینه کردن محکومیت ریالی در امور عام‌المنفعه، به منظور تجهیز کتابخانه‌های زندان و مراکز انتظامی و عام‌المنفعه، فرد محکوم جهت خرید کتاب‌های مشخص شده به کتابفروشی‌ها معرفی می‌شود و کتاب‌های خریداری شده با مهر وقف‌نامه تحویل زندان، کلانتری یا مراکز دیگر می‌شود.

شجاعی در ادامه گفت: برگزاری محافل کتابخوانی در سطح شهر و راه‌اندازی موزه کتاب گنبدکاووس از دیگر طرح‌های این شهر است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.