زالی با اشاره به اینکه نانوفناوری گیت وی یا دروازه انقلاب چهارم صنعتی و پیش در آمدی برآن است؛گفت: بالغ بر 85 تا 90 هزار سرطان جدید کشف شده که استفاده از نانو فناوری دریچه نوینی برای تشخیص زودهنگام و درمان آنهاست.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر علیرضا زالی رئیس کل سازمان نظام پزشکی در مراسم افتتاح اولین سمینار نانوپزشکی در تشخیص و درمان بیماری‌های صعب العلاج که از امروز به  مدت دو روز در سالن همایشهای کتابخانه ملی آغاز به کار کرد بیان داشت: نانو فناوری یک مبحث چند وجهی است که حوزه‌های مختلفی از جمله فیزیک و شیمی را در برمی‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه نانوفناوری یک رشته بین بخشی است افزود: در بحث روشهای نوین سلامت باید در جستجوی راههای نوین درمانی باشیم تا با شناسایی زود رس و آشکار سازی سیمای بیماری‌ها به درمان بیمار در حداقل زمان ممکن بپردازیم.

وی با بیان اینکه از فناوری نانو در حوزه‌های مختلف از صنعت داروسازی گرفته تا ساخت هواپیما بهره برداری می‌شود ادامه داد: بطور مثال برای درمان بیماری‌های ژنتیکی روشهای مختلفی کشف شده اما مهم این است که در این بیماریها همزمان با کشف نواقص ژنتیکی متعدد موجود به اصلاح و تعمیر این نواقص بپردازیم.

 زالی ژن درمانی را جز روشهای نوین؛ متداول و جذاب در عرصه های مختلف پزشکی عنوان کرد و گفت: یکی از مسائل مورد بحث در این عرصه  این است که قادر به  تعمیر ژن باشیم و شاید تا قبل از بحث نانو فناوری این تصور که بتوانیم تعمیرگرهای خاص سلولی را به درون سلوها گسیل بداریم  فقط در مرحله یک تصور بود در حالی که با وجود ترکیبات ساختاری نانوها میتوانیم اینکار را انجام دهیم.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی در ادامه به درمان بیماریهای مهمی مانند دیابت با استفاده از فناوری نانو اشاره کرد و اذعان داشت: یکی از مشکلاتی که در خصوص دیابت وجود داشته این است که چرا در سالهای مختلف نسبت به انسولین مقاومت ایجاد می‌شود و حتی سلول های بنیادی که برای سلول‌های پانکراس استفاده شده و به نوعی افق نوین درمانی را در درمان دیابت فعال کرده است با چالش روبروست.

وی تصریح کرد: شاید این موضوع از این فرضیه نشات می‌گیرد که در بحث بیماری دیابت به نوعی یک خود ایمنی مستولی بر فرآیند سلولی را داریم.

زالی تزریق مکرر انسولین را یکی از مشکلات دیگر بیماران دیابتی دانست و افزود: میتوان با استفاده از سیستمIMED  و متناسب با برنامه ریزی انجام شده داروها را بطور کاملا مشخص داخل بدن بیمار قرار داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بالغ بر 85 تا 90 هزار سرطان جدید کشف شده که بار اقتصادی و اجتماعی به جامعه تحمیل می‌کند خاطرنشان کرد: سرطان جزء سه بیماری است که سیمای بیماری‌ها را در کشور تغییر داده است و در واقع یکی از علل اصلی مرگ و میر شناخته شده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با اشاره به گران بودن درمان سرطان اظهار داشت: تشخیص دیرهنگام سرطان از دیگر معضلاتی است که بیماران را با چالش جدی روبرو نموده است که استفاده از نانو تکنولوژی یکی از روشهای نوین درمانی محسوب می‌شود.

وی همچنین به نانو کره‌ها برای تخریب سلول های سرطانی اشاره کرد و اذعان داشت: نانو کره ها بدلیل کروی بودن میتوانند از عروق سلولهای سرطانی عبور کرده و وارد سلول شوند و با گنجاندن مواد بیولوژیک در آنها به تخریب سلول سرطانی بپردازیم بدون اینکه بافتهای سالم دچار آسیب شوند.

به گفته زالی استفاده از فناوری نانو در پیشگیری؛ تشخیص و درمان بیماریهای صعب العلاج انقلابی را در عرصه پزشکی ایجاد کرده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.