مديرکل دفتر حفاظت و بهره برداري منابع آب وزارت نيرو تأکيد کرد : با توجه به کاهش بارش ها و استمرار خشکسالي و همچنين افزايش مصرف، همچنان اصلي ترين رويکرد ما در بخش آب کشور مديريت طرف هاي تقاضاست.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدعلي مصطفوي افزود: در سال هاي اخير استفاده از منابع زيرزميني براي تأمين نيازهاي مصرفي بيشتر شده است و 55 درصد مصارف آب شرب در مناطق شهري را اين منابع تأمين مي کند که در برخي شهرها به 90 درصد و بيشتر هم مي رسد.

وي گفت: دولت يازده اراده جدي به ساماندهي مسائل آب کشور دارد و خوشبختانه شوراي عالي آب کشور به رياست رئيس جمهور نشست هاي متعددي دارد و طرح هاي خوبي هم به تصويب رسيده است.

مصطفوي افزود: مرحله اول طرح ساماندهي منابع آب زيرزميني شامل جلب همکاري مردمي و کشاورزان و ديگر بهره برداران بوده است و خوشبختانه به دستاوردهاي خوبي نيز رسيده ايم.

وي گفت: در مراحل بعدي هم بايد ميزان تقاضا را مديريت و کاهش دهيم تا بحران منابع آب زيرزميني افزايش نيابد.

مصطفوي اظهار داشت: افزايش بهره وري منابع آب هم جزو طرح هاي ماست که همه اين موارد با همکاري مردم و بهره برداران اجرايي مي شود.

وي ميزان کاهش بارش در مقايسه با سال آبي گذشته را 23 درصد و در درازمدت 28 درصد اعلام کرد و گفت: تغيير در شيوه هاي مصرف آب بايد مد نظر باشد.

مصطفوي گفت: امروز در همايشي با حضور مديران آب شهرستان ها، اين موارد بررسي مي شود.
بنابراين گزارش بارش‌هاي کشور از ابتداي سال آبي جاري (مهر) تا هفته سوم بهمن به 88 ميلي‌متر رسيده است. 

اين ميزان بارش در مقايسه با ميزان بارش‌هاي مدت مشابه سال آبي گذشته 29 درصد کاهش و در مقايسه با متوسط دراز مدت 30 درصد افزايش يافته است. 

بارش‌ها در دوره مشابه سال آبي گذشته 124 ميلي‌متر و دوره درازمدت در همين زمان 125 ميلي‌متر ثبت شده است.

بيشترين افزايش بارندگي تا پايان هفته گذشته در مقايسه با دوره درازمدت در ايستگاه ترکرود رامسر در استان مازندران با 139 درصد افزايش بارش بوده و ايستگاه طاشکوئيه در استان هرمزگان با 91 درصد کاهش کمترين بارندگي در مقايسه با دوره درازمدت را داشته است.

انتهای پیام/
برچسب ها: بهره برداری ، منابع ، آب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار