نشست خبری نمایش « غبار‌» به کارگردانی «محمد رضا مداحیان» در تالار تجربه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران، نشست خبری نمایش «غبار‌» صبح امروز با حضور «میر طاهر مظلومی»، «جهانگیر الماسی» بازیگر، «محمد رضا مداحیان» کارگردان، «صابر خراسانی» شاعر و «عرفان خداپرست» تهیه کننده نمایش در تالار تجربه برگزار شد.
 
عرفان خداپرست در ابتدای نشست گفت: نزدیک به یک ماه است که درگیر این پروژه هستیم. مجموعه بشارت پروژه‌ای را با نام تکفیری و داعش‌ها که این روزها نامشان بر سر زبان مردم است آغاز کرد، به همین خاطر به این فکر افتادیم تا با کمک دوستان چنین پروژه‌ای را آغاز کنیم.
 
وی ادامه داد: در ادامه برنامه‌ریزی‌هایمان به یک نمایشنامه خوب رسیدیم و تمرینات آن را آغاز کردیم و در حال حاضر به لحاظ کار محتوا، دکور و حضور بازیگران یکی از کارهای فاخر را ارائه می‌دهیم که می‌تواند یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی در سال 93 باشد که در ایام فاطمیه اجرا می‌شود.
 
صابر خراسانی شاعر این مجموعه هنری در ادامه نشست عنوان کرد: نمایش «غبار» دومین اثری است که در تئاتر کار کرده‌ام و تازه از تئاتر خوشم آمده است.
 
وی ادامه داد: محمد رضا مداحیان در ابتدا یک خطی کار را برای من توضیح دادند و با توجه به شلوغی کارها تأکید داشت که در جریان کار و سرتمرین حاضر باشم و حال که به نتیجه کار می‌نگرم می‌بینم که خوب شد که در تمرین حضور داشتم.
 
این خادم اهل بیت عنوان کرد: تئاتر بسیار سخت است ولی از روز اول اعتقاد داشتم چون کار برای حضرت صدیقه است قطعاً خوب خواهد شد و مردم از آن حمایت خواهند کرد چون کاری که برای حضرت زهرا(س) باشد حضرت امیرالمومنین از آن کار حمایت خواهد کرد.
 
امیر طاهر مظلومی در ادامه نشست عنوان کرد: نمایش «غبار» یک نمایش آیینی است که چند شگفتی در آن وجود دارد اول حضور صابر خراسانی که واقعاًٌ هنرمند به دنیا آمده و مورد دوم حضور حامد زمانی به عنوان خواننده در این کار است.
 
وی افزود: در این نمایش به نکاتی پرداخت شده که کاملاً عاری از شعار زدگی  است و در آن با ظرافت گروه‌های تکفیری و مسائل حال و گذشته جهان اسلام تلفیق شده است. این نمایش بسیار هدفمند  و مکانیزه طراحی شده و هنرمندان ارزشمندی در این نمایشنامه حضور دارند و از نقاط قوت این اثر آنالیز این نمایشنامه توسط گروه 2 ماه است.
 
مظلومی تصریح کرد: ما نیازمند این هستیم که نمایشنامه دیده شود، در زمینه دکور و طراحی  صحنه در ابتدا تمام بازی‌ها را دیدیم و بر اساس خصوصیات فیزیکی بازیگران دکور را طراحی کردیم و لباس‌های بازیگران نیز در ابتدا آنالیز و سپس طراحی شد.
 
محمد رضا مداحیان کارگردان نمایش «غبار» در ادامه نشست  گفت: باید در ابتدا درباره پیدایش این نمایش حرف بزنیم. ما بعد از 20 سال حضور در فضای نمایش با مجموعه‌ای با نام بشارت آشنا شدیم که فقط دغدغه اجرا داشت و خیلی کم پیش می‌آید که گروه تهیه هیچ هدفی جز دغدغه فرهنگی نداشته باشد. معمولاً ماجرای مالی و بدست آوردن یکسری از شرایط، مهم‌‌تر از خود نمایش است که بین گروه‌های تهیه در حوزه تئاتر مطرح می‌شود.
 
وی ادامه داد: بشارت منصفانه آمد حرفی را بزند که پاک بوده و نگاه صادقانه‌ای دارد این یک اتفاق بسیار ویژه است.
 
وی ادامه داد: برای اولین بار است که بدون واسطه برای آوردن گروه اقدامی می‌شود در صورتیکه مجموعه‌های دولتی چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شهرداری تهران هیچ وقت مستقیم با گروه‌های نمایشی مواجه نمی‌شود و همیشه یک واسطه این بین وجود دارد که هیچ عرفی در این رابطه‌ها رعایت نمی‌شود.
 
مداحیان افزود: همیشه تهیه کنندگان هنری درصدهای بالایی را در تئاتر از در‌آمد نمایشنامه بر می‌دارند و 10 درصد را به گروه اختصاص می‌دادند کار قبل ما دقیقاً با همین شرایط اجرا شد که دقیقاًٌ پول دلای به ما تعلق گرفت و من فکر می‌کردم عدالت در تئاتر جز آرزوهایی باشد که مختص نخواهد شد.
 
وی افزود: بعد از مدت‌ها مخاطب یک صحنه خوب، موسیقی و بازی‌های قوی و عوامل قدرتمندی را می‌بیند که دوستشان خواهد داشت. در این هارمونی همه دخیل بودند اما گروه اجرا آن چیزی را که نیاز دارد به دست آورده، چرا که ما علی رغم همه بودجه‌های عنوان شده آثار فاخر نمی‌بینیم که فقط به خاطر آن واسطه است.
 
جهانگیر الماسی دیگر بازیگر نمایش «غبار» گفت: آنچه که برای من ارزش داشت تا با این گروه همراه شوم چند مسئله مهم بود که برای من اهمیت دارد. یکی از آن‌ها اخلاق است بعد از گذر چند سال به من ثابت شد همه این‌ها بهانه است تا ما زندگی کنیم اگر کسانی که این کار را می‌کنند خودشان دارای اخلاق، انسانیت و شعور نباشند کارشان به هیچ دردی نمی‌خورد.
 
الماسی افزود: در این کار یک جلوه‌ای دیدم که هم برای من آشنا بود و هم اینکه احساس کمبود داشتم . نمایشنامه «غبار» یک چهار چوبی را مشخص کرده بود و دیدم فضایی دارد که می‌توان به آن فکر کند.
 
مداحیان در ادامه نشست گفت: ما فقط تلاش کردیم کاری کنیم که خودمان بتوانیم آن را تحمل کنیم ما تلاش کردیم به عنوان یک مخاطب 20 شب یک اثر را ببینیم و حالمان بد شود.
 
میر طاهر مظلومی در ادامه نشست گفت: صابر خراسانی ربط دهنده تمامی صحنه‌ها به هم است و اگر نبود شکاف عجیبی بین صحنه‌ها بوجود می‌آمد. تم سروده‌های وی با روند نمایش کاملاً یکسان است.
 
خراسانی افزود: تئاتر برای من دریچه‌ای نو است و من در دل کار و هم. سو با‌ آن اشعارم را سروده ام، همیشه در تئاتر دیالوگ داشتیم اما در اینجا یک تلفیقی بین متن و شعر اجرا شده که به نظر من جواب خواهد داد. اکنون بازیگر به جای دیالوگ شعر می‌گوید.
 
الماسی در ادامه نشست گفت: بازیگری واقعی و دیالوگ واقعی کاری است که صابر خراسانی می‌کند در یونان بوستان و آثار شکسپیر دیالوگ شعر گونه بوده اما در دوره‌ای یک رئالیسمی در تئاتر و سینما آمد که بساط ادبی را به هم ریخت. نمایش‌های دوران آخوند زاده در تبریز و اهواز و حتی در تئاتر سنتی ما چون نوروز خوانی همه با شعر اجرا می‌شد.
 
وی افزود: در نمایش آیینی بخش‌ اعظمی از روایت داستان به تخیل تماشاگران باز می‌گشت  از جمله این نمایش‌ها باید به تعزیه اشاره کرد. حضور صابرخراسانی باعث شد با مفهوم گفتار نمایش و اکت آشنا شوم وی با ایمان روی صحنه حضور پیدا می‌کرد.


انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.