رییس جمهوری در دیدار ایثارگران و برگزیدگان استان قم:

قم سرآغاز شهادت و نهضت اسلامی است/ آزاداندیشی و چندصدایی در مسایل فکری ویژگی اصلی حوزه است/ پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است

رییس جمهوری با بیان اینكه آزاد اندیشی و چندصدایی در مسایل فکری ویژگی اصلی حوزه است، اظهار داشت: حوزه علمیه و قم می تواند هم در دیپلماسی دینی و علمی وارد صحنه شده و هم مرجعی برای آزاداندیشی افكار مختلف و ادیان باشد.

به گزارش حوزه دولت باشگاه خبرنگاران؛حجت‌الاسلام والمسلمین دکترحسن روحانی عصر پنج شنبه در دیدار ایثارگران و برگزیدگان استان قم با اشاره به اینكه چند صدایی را در همه مسایل علمی، تحقیقاتی و معرفتی از قم آموخته ایم ، گفت: همانطور كه فضای ایثار و شهادت از قم شروع شد، در فضای آزاداندیشی ، استدلال و اظهارنظر نیز قم پیشتاز بوده است.
رییس جمهوری خاطر نشان كرد: اینكه ادعا می شود چند صدایی ازغرب آغاز شده موضوع ناصحیحی است چرا كه در فضای حوزه همیشه چند صدایی حاكم بوده است.

دکتر روحانی تصریح كرد: باید فضای آزاد را پاس بداریم و نگذاریم كه كسی در جامعه القا كند كه حرف زدن در جمهوری اسلامی محدودیت دارد و همیشه فضا باید در كشور ما به تبعیت از حوزه آزاد باشد.

رییس جمهوری تاكید كرد: جهان امروز جهان اقنایی است نه ارعاب دیگران و باید نسل جوان خود را قانع كنیم و در این فضا حوزه علمیه می تواند نقش مهمی داشته باشد.

دکتر روحانی خاطر نشان كرد: در حوزه علمیه قم می تواند مركزی برای حضور افكار و گروه های مختلف فكری وجود داشته باشد و كرسی آزاد اندیشی برای افكار و ادیان را می توان در قم تاسیس کنیم و دولت از این موضوع حمایت می كند.
رییس جمهوری با بیان اینكه حوزه علمیه و قم می تواند هم در دیپلماسی دینی و علمی و هم گردشگری معرفتی فعال باشد، اظهار داشت: حضور گروهها و شخصیت های مختلف از مناطق گوناگون جهان و رفت آمدهایی كه در این زمینه صورت می گیرد می تواند فضای جدیدی را در عرصه اندیشه بوجود بیاورد.
 
دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه برای رشد و حركت به سمت پیشرفت مطلوب در كشور نیاز به معنویت و اخلاق داریم و هم نیاز به فرهنگی داریم كه مسیر توسعه را پایدار كند، اظهار داشت: مركزی كه می تواند از لحاظ اخلاقی و معنوی در این زمینه موثر باشد حوزه علمیه قم است.

رییس جمهوری در ادامه با تاكید بر اینكه بدون حضور روحیه ایثار و شهادت بی تردید انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید و دفاع مقدس نمی توانست به اهداف مطلوب خود دست پیدا كند، گفت: ایثار و شهادت قدرتی برای بقا و استقلال ملت بزرگ ایران است و شهر قم جایی بود كه در جریان نهضت اسلامی این روحیه در آن آغاز شد .

دکتر روحانی با یادآوری تاریخ شكل گیری نهضت اسلامی به رهبری امام راحل اظهار داشت: امام با رفتار و عمل خود قبل از هر چیزی امید را در جامعه ایجاد كرد و ایشان در كنار امید و یقینی كه به پیروزی نهضت داشت، آماده ایثار و شهادت بود .

رییس جمهوری افزود : امام در كنار فضای امید، روحیه فداكاری را نیز بوجود آورد و اولین شهادت هم در شهر مقدس و در حوزه اتفاق افتاد و می توان گفت در جریان نهضت اسلامی ، ایثار و شهادت از قم آغاز شد و مردم این دیار در پیروزی انقلاب نقش برجسته ای داشته اند .
دکتر روحانی تصریح كرد: مردم در نهضت اسلامی و انقلاب با همه وجود به صحنه آمده و فداكاری كردند و قطعا بدون حضور و حمایت مردم انقلاب به پیروزی نمی رسید.

رییس جمهوری اضافه كرد: اگر رزمندگان و جوانان ما در دوران دفاع مقدس ایثار و فداكاری نمی كردند بدون شك نمی توانستیم به پیروزی برسیم و امروز هم به روحیه ایثار ،شهادت و مقاومت نیاز داریم تا كشور را به مقاصد عالیه كه مورد انتظار همه مردم است ،برسانیم.

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه پیشرفت کشور در گرو مشارکت نخبگان است ، به حضور زنان و دختران در رشته های مختلف علمی و تحقیقاتی اشاره كرد و گفت: نیمی از جامعه ما را زنان تشكیل می دهد و این فكر كه آنان صرفا باید به مسایل خانه داری مشغول شده و به دنبال مشاغل اجتماعی نباشند، صحیح نیست و دورانش سپری شده است.

رییس جمهوری با تاكید بر این كه فضای جامعه و جهان تغییركرده، اظهار داشت: امروز دیگر نمی توان این تغییر فضا را مد نظر قرار نداد و از سوی دیگر نمی توان نسل جوان را محدود كرد.

دکتر روحانی تصریح كرد: اگر از فضای جامعه عقب بمانیم دچار مشكل خواهیم شد و باید همپای جامعه پیش برویم و چنانچه مساله ای وجود داشت آن را حل و فصل كنیم .
رییس جمهوری به حضور فعال دختران در دانشگاه ها اشاره كرد و گفت: امروز دختران دانشجوی كشور در بسیاری از علوم جدید و فناوری های نو پیشتاز هستند و باید این مساله را قدر بدانیم.

دکتر روحانی تاكید كرد: باید فضای مناسبی را برای رشد و تعالی توام با اخلاق برای بانوان كشور فراهم كرد.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به جایگاه شهر مقدس قم در عرصه علم ، معرفت، اجتهاد و ایثار و شهادت اظهار داشت : شهر قم از لحاظ دینی مهمترین مركز دینی تشیع و چه بسا جهان اسلام است و حوزه علمیه هم از لحاظ كمی و هم از لحاظ كیفی از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است.

در ابتدای این مراسم دو نفر از نخبگان و ایثارگران استان قم در سخنانی به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار