دکتر مجدزاده گفت: طی بررسی‌های انجام شده میزان رضایت از تیم درمان در تابستان امسال 85 درصد بوده که در ادامه ارتقاء کیفیت خدمات درمانی این آمار به 90 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر سید رضا مجدزاده رئیس موسسه ملی تحقیقات سلامت امروز 11 اسفند در نشست خبری عملکرد اجرای طرح تحول گفت: موسسه ملی تحقیقات سلامت وظیفه دارد که عملکرد وزارت بهداشت را رصد کند که در حال حاضر مهمترین رسالت این موسسه دیده‌بانی طرح تحول سلامت است که آیا به سمت اهداف توسعه و چشم انداز حرکت می‌کند و موقعیت ما نسبت به کشورهای همسایه در حوزه سلامت به چه شکل است؟ 

وی با بیان اینکه این موسسه 10 دیدگاه اقماری در سطح کشور دارد، افزود: اولین بررسی ما مطالعه شاخص‌های سلامت جمعیت بوده که روی 22 هزار خانوار انجام گرفته است به طوری که نحوه ارائه خدمات سلامت از این 22 هزار خانوار مورد پرسش قرار گرفته است. مطالعه بعدی مطالعه دوم شاخص‌های سلامت و جمعیت است که روی 35 هزار خانوار انجام گرفته به طوری که در این مطالعه تاثیر اجرای طرح تحول روی هزینه‌های بستری و سرپایی رضایت مردم از نحوه ارائه خدمات و برخی شاخص‌های دیگر مورد پرسش قرار گرفته است. 

مجدزاده با تاکید بر اینکه گزارش این مطالعه پانزدهم اردیبهشت ماه در همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت ارائه خواهد شد، گفت: ما در هر فصل میزان کاهش پرداخت، میزان رضایتمندی، میانگین ملزومات پزشکی و دارویی را به طور تصادفی از 200 بیمار ترخیص شده از بیمارستان‌های دولتی سراسر کشور مورد پرس و جو قرار می‌دهیم به طوری که نتایج مطالعه رضایت سنجی از بیماران در تابستان امسال نشان داد که رضایت از خدمات بستری 73 درصد، خدمات ترخیص 44 درصد، رضایت از پزشکان 91 درصد، رضایت از تیم درمان 85 درصد و رضایت از خدمات محیط فیزیکی 11 درصد بوده است. اما بیشترین نارضایتی نیز از خدمات مدیریت رسیدگی به شکایات با 60 درصد بوده که توسط مردم اعلام گردیده است.

مجد زاده تاکید کرد: نتایج مطالعه رضایت‌سنجی در پاییز امسال روی 200 بیماری ترخیص شده نیز از بیمارستان‌های دولتی نشان داد که رضایت از خدمات بستری به 88 درصد، رضایتمندی از محیط فیزیکی 86 درصد،‌رضایت از تیم درمان به 90 درصد و رضایت از فرانشیز که در تابستان 72 درصد بوده در پاییز به 92 درصد رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف طرح تحول این است که زنجیره تامین دارو تجهیزات، خدمات تشخیصی و آزمایشگاهی در خود بیمارستان انجام شود، عنوان کرد: میزان ارجاع بیماران برای تهیه دارو به بیرون از بیمارستان در تابستان 9.8 درصد بوده که در پاییز به 4.1 درصد رسیده است که البته باید توجه داشت این امر هنوز صفر نشده است و زمانی می‌توانیم بگوییم که به صفر رسیده نظارت‌ها تقویت شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: بررسی در رضایت از میزان درآمد در پاییز امسال در بین پزشکان وزارت بهداشت 53 درصد،‌ پرستاران وزارت بهداشت 9 درصد و سایر پزشکان 51 درصد بوده است. همچنین میزان موافقت با اجرای طرح تحول سلامت در پاییز امسال از نظر پزشکان وزارت بهداشت 76 درصد، سایر پزشکان 75 درصد،‌ پرستاران وزارت بهداشت 65 درصد و سایر پرستاران 81 درصدبوده است. 

مجد زاده گفت: بررسی‌ها نشان داده که میانگین پرداخت از جیب مردم در تابستان امسال نسبت به مقایسه با سال قبل بیش از 25 درصد کاهش یافته است. 

وی در پایان به برگزاری همایش ملی نقد عملکرد دولت یازدهم در حوزه سلامت اشاره و افزود: این همایش با محورهایی همچون هم‌راستایی برنامه‌ها با سیاست‌های کلان و اسناد بالادستی ، چالشها و دستاوردهای اجرای طرح تحول سلامت، چالشها و دستاوردها در کلیه حوزه‌های عملکردی وزارت بهداشت ،‌ارزیابی همکاری‌های بین بخشی و جلب مشارکت‌های مردمی و شفافیت و پاسخگویی وزارت بهداشت است این همایش پانزدهم اردیبهشت ماه در سالن کنفرانس پژوهشگاه نیرو برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار