عضو شورایعالی نظام پزشکی گفت:با استخراج قیمت پایه تست ها میتوان تعرفه واقعی برای آزمایشگاههای تشخیص طبی تعریف نمود.

دکتر محمد صاحب الزمانی عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با اشاره به اینکه قیمت پایه فرمول علمی داشته و اصولی بر آن حاکم است ؛اظهار داشت با تشکیل کارگروهی میتوان این قیمت پایه را تعیین و تعرفه ها را واقعی نمود.

وی با بیان اینکه اخیرا وزارت بهداشت تصمیم گرفته تا اعتبار بخشی آزمایشگاهها را به اداره نظارت و ارزشیابی و همچنین کیت و تجهیزات را به سازمان غذا و دارو بدهد افزود:این سردرگمی و هر روز یک تصمیم گرفتن به موقعیت آزمایشگاهها لطمه میزند.

وی با اشاره به اینکه آزمایشگاههای تشخیص طبی اولین گروهی هستند که الزامات استاندارد را عملی کرده و نسبت به اعتبار بخشی گامهای اساسی برداشتند ؛تصریح کرد:طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی آزمایشگاه سلامت باید در یکی از شاخه های رده بالای وزارت بهداشت قرار گیرد چون آزمایشگاهها از نظر پیشگیری ، کنترل و تشخیص بیماری ها نقش اساسی دارند.

 صاحب الزمانی با تاکید براینکه آزمایشگاهها از نظر کمی و کیفی وضعیت خوبی در کشور دارند؛اذعان داشت: حدود 5هزار و پانصد آزمایشگاه تشخیص طبی در هر دو بخش داریم که سالانه 80 میلیون نفر به آنها مراجعه می کنند یعنی بار مراجعه هر فرد در سال 1.2(یک ممیز دو دهم) است .

عضو شورایعالی سازمان نظام پزشکی خاطرنشان کرد :حدود 2 میلیارد و 200 میلیون تست در آزمایشگاهها انجام می شود و بیمارستانها و مراکز بهداشتی و درمانی نیز اکثر تست های اختصاصی و روتین را انجام می دهند.

وی همچنین به طرح تحول نظام سلامت اشاره کرد و بیان داشت: علیرغم گفته مسئولان در طرح تحول نظام سلامت از آزمایشگاههای تشخیص طبی و رادیولوژی نظرخواهی نشد واگر به همه گروههای پزشکی توجه نشود این طرح با تضعیف و شکست مواجه خواهد شد.

 وی با بیان اینکه شش ماه است پیگیر کارگروه تعیین ارزش نسبی خدمات آزمایشگاهی هستم ،خاطرنشان کرد: این طرح باید بصورت متعادل پیش رفته و نهادینه شود و اگر به همه گروهها توجه نشود لطمه میخورد .




انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.