فعالیت‌ بدنی ابتلا به این سرطان را 30-40 درصد کاهش می‌دهد

زهرا عبداللهی، مدیر دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار کلینیک باشگاه خبرنگاران، گفت: هر گونه فعالیت یا حرکت بدن که در اثر انقباض و انبساط عضلات اسکلتی ایجاد شده و نیازمند صرف انرژی است. فعالیت بدنی گفته می‌شود، این فعالیت‌ها می‌تواند شامل پیاده روی سریع، وزنه برداری سبک، جمع کردن برگ‌ها از روی زمین، شستن ماشین، تمیز کردن خانه و یا حتی باغبانی باشد.

همچنین می‌توان 30دقیقه فعالیت را به قسمت‌های کوچک‌تر ده دقیقه‌ای تقسیم کرد و هر فعالیت را در ده دقیقه به انجام رساند.

وی ادامه داد: فعالیت‌ منظم بدنی، خطر سرطان را به روش‌های مختلفی من جمله تنظیم وزن بدن، کاهش عوامل التهابی، تنظیم سطح هورمون‌ها،  تنظیم کارکرد انسولین و تقویت  دستگاه ایمنی کاهش می‌دهد. همچنین فعالیت بدنی قادر است احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را تا حد 30-40 درصد کاهش  دهد. بر آورد می‌شود که 30 تا 60 دقیقه فعالیت بدنی روزانه با شدت متوسط تا زیاد لازم است تا از بدن در برابر سرطان‌ روده بزرگ محافظت شود.

عبداللهی، شدت فعالیت بدنی را به سه سطح سبک، متوسط و شدید تقسیم کرد و افزود: پیاده روی آرام، باغبانی و گرد گیری منزل جزء دسته فعالیت بدنی سبک و دوچرخه سواری تفریحی، شنای آرام، پیاده روی تند نیز جز دسته فعالیت بدنی متوسط به شمار می‌رود.

همچنین دویدن، تنیس، ورزش‌های هوازی (ایروبیک)، کوهنوردی، اسکواش، ژیمناستیک و پرش نیز همگی در گروه فعالیت‌ بدنی شدید قرار دارند که افراد در این فعالیت توا صحبت با عبارات کوتاه را داشته، اما بیان جملات بلند امکان پذیر نیست.
 
انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.