رييس انجمن تعزيه و نمايش هاي آئيني شهرستان كاشان، از اجرای تعزيه "شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله عليها) همزمان با روز چهارم فروردین سال 94 در باغ موزه فین این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، حسين شباني، در گفتگو با خبرنگاران گفت:این مراسم تعزیه روز سه شنبه به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت فاطمه (سلام الله عليها) چهارم فروردين 94 بعد از نماز ظهر و عصر در باغ موزه فين كاشان با همكاري اداره ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري این شهرستان برگزار می شود.

وی افزود: مراسم تعزيه خواني گروه تعزيه خيمه داران اهل بيت(علیهم السلام) از روستاي اسحاق آباد نیز همراه با حرکت ،حركت كاروان عزا صبح و عصر روز سه شنبه چهارم فروردين در این روستا اجرا می شو د.

به گفته وی،تعزيه "شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله عليها" روزهاي سه شنبه و چهارشنبه 26 و 27 اسفند ماه نیز در زيارت پنجه شاه مركز هيات چهارده معصوم کاشان برگزار می شود.

رييس انجمن تعزيه و نمايش هاي آئيني كاشان، افزود:این مراسم تعزیه خوانی با حضور بيش از 40 نفر از گروه هاي تعزيه ويدوج و مشكات، به مدت 2 شب بعد از نماز مغرب و عشا در زيارت پنجه شاه اجرا مي شود.

شبانی، ارتقاي جايگاه تعزيه در سطح شهرستان را از مهمترين اهداف اجراي اين مراسم برشمرد و گفت: تعزيه "بازار شام" نيز توسط گروه تعزيه خواني قهرود چهارشنبه 27 اسفند ماه از ساعت 16 تا 18 در تالار دانشكده دانشگاه علوم پزشكي كاشان علاوه بر اجرای تعزیه در زيارت پنجه شاه برگزار می شود.

وی ضمن تاكيد بر اينكه كاشان مهد تعزيه ايران است گفت: بيش از 10 گروه تعزيه خواني در روستاهای آزران، اسحاق آباد، طاهرآباد، قزاآن، قهرود، نشلج، ويدوج، مشكات و شهر كاشان فعال هستند.

به گفته وی، با توجه به مستندات موجود قدمت تعزيه خواني يا شبيه خواني به بيش از 300 سال در این شهرستان بر مي گردد.

رييس انجمن تعزيه و نمايش هاي آئيني شهرستان كاشان، از ميرعزاي كاشاني به عنوان يكي از مهمترين و شاخص ترين افراد برجسته تعزيه خواني در ايران ياد كرد و گفت: میرعزای کاشانی از نخستین تعزیه گردانان معروف بوده که هنر تعزیه از این شخصیت و این شهرستان برخاسته است.

شبانی در پایان فعالیت انجمن تعزيه در كاشان به صورت مستمر از يكسال گذشته تا کنون را یادآورشد و گفت:تعزيه "شهادت حضرت فاطمه زهرا(س)" در زيارت پنجه شاه مركز هيات چهارده معصوم کاشان با همكاري سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري این شهر اجرا مي شود. 

انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.