گزارش/

ارائه نظرات تفسیری و مشورتی در مورد شورای نگهبان

شورای نگهبان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی، که وظیفه حراست از قانون اساسی از طریق تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و ارائه نظرات تفسیری، و همچنین حراست از شروع از طریق تطبیق مصوبات به موازین اسلام را برعهده دارد.

ارائه نظرات تفسیری و مشورتی در مورد شورای نگهبانبه گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، شورای نگهبان به عنوان یکی از ارکان اصلی نظام جمهوری اسلامی، که وظیفه حراست از قانون اساسی از طریق تطبیق مصوبات مجلس شورای اسلامی با قانون اساسی و ارائه نظرات تفسیری، و همچنین حراست از شروع از طریق تطبیق مصوبات به موازین اسلام را برعهده دارد.

از طرف دیگر در امر انتخابات به عنوان نهاد ناظر، صلاحیت قانونی لازم را در این امر دارد؛ در حقیقت به عنوان حافظ اسلامیت نظام و پاسدار قانون اساسی می‌باشد و نتیجتا از جمله نهادها و مراجعی است که می‌بایست براین اساس اتخاذ مسیر کند و با سرلوحه قراردادن اندیشه‌ها، بیانات و رهنمودهای حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف خود اقدام کند.

از این طریق است که می‌توان امیدوار بود حرکت باثبات و منسجم نظام و به خصوص شورای نگهبان، برگرفته از یک اجتهاد و تفکر روزآمد و مستمر، با سرعت هرچه بیشتر و بهتر به سمت اهداف و برنامه‌های نظام اسلامی صورت بگیرد؛ و امید است که با نگاه همه جانبه به فرمایشات و رهنمودهای مقام ولایت، و با دوری از برخورد گزینشی و مقطعی با آن، بتوان سعادت نظام و ملت را رقم زد. 

مقام معظم رهبری (مدظله العالی) 

مرجع حل اختلاف در تفسیر قانون اساسی 

1- اگر در تفسیر قانون اساسی اختلاف پیدا شد، مرجع شورای نگهبان است. 

شورای نگهبان، مرجع تبیین قانون اساسی 

2- به نظر من این خیلی مهم است که شورای نگهبان، مرجع تصمیم و تبیین قانون اساسی است. 

شورای نگهبان،‌حافظ قانون اساسی

3- ظرفیت‌های شورای نگهبان خیلی بالاست؛‌ که مهمترین آن همین دو نکته‌ای است که بیان شد و تغییر قانون اساسی چون تفسیر قانون اساسی هم چیز خیلی مهمی است که اگر به عهده شورای نگهبان نبود،‌هرکس-به تعبیری که امروز رایج شده-قرائتی می‌داشت. 

اگر تفاسیر شورا نبود، مشکلات بزرگی پیش می‌آمد 

4- چنانچه در قانون اساسی، اسن مسئولیت (تفسیر قانون اساسی) بر عهده شورای نگهبان گذاشته نمی‌شد، معلوم نبود با برداشت‌های مختلف از قانون اساسی، چه مشکلات بزرگی برای کشور و جامعه پیش می‌آمد. 

ارزش و اعتبار نظر تفسیری شورای نگهبان 

5- وظیفه تفسیر قانون اساسی، بسیار وظیفه سنگین و با اهمیتی است؛ که آنجائی که اصلی از اصول قانون اساسی به دلیلی مورد ابهام قرار می‌گیرد،‌ نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است؛ و اعتبار نظر شورای نگهبان،‌هم وزن اعتبار اصل قانون اساسی است. این، خیلی مطلب مهمی است. 


انتهای پیام/
برچسب ها: شورای ، نگهبان ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار