تکواندوی ایران در سال گذشته با تلخ و شیرین هایی روبرو شده که در این راه، موفق به کسب 192 مدال رنگارنگ نیز شده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران؛ تکواندوی ایران در سال 93 صاحب موفقیت هایی از جمله در بازیهای آسیایی اینچئون و جمع آوری امتیازات المپیکی و نیز حاشیه هایی شده است.

در این میان اما فرزان عاشورزاده جوان با خودنمایی در میادین مختلف موفقیت های بزرگی را نصیب خود و تیم ملی تکواندو کرده است و از او در سایت فدراسیون جهانی به عنوان سونامی تکواندو ایران نام برده می شود.

همچنین در بخش المپیکی هم اکنون تکواندوی ایران توسط عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی پیشتازی می کند.

تکواندو ایران در سال گذشته با کشب 97 مدال طلا، 42 نقره و 53 برنز در دو بخش تیمی و انفرادی مردان و زنان در مجموع صاحب 192 مدال در رقابت های برون مرزی ملی و باشگاهی شده است.

آغاز موفقیت با نوجوانان

-سوم تا پنجم فروردین 93 در رقابت های جهانی نوجوانان که در چین تایپه برگزار شد، تیم ملی ایران با کسب یک مدال طلا، یک نقره و یک برنز در جایگاه چهارم قرار گرفت اما در بخش دختران با کسب یک نشان طلا، یک نقره و دو برنز به عنوان نایب قهرمانی رسید.

-اما ملی پوشان ایران در نخستین پیکار رسمی برون مرزی خود در سال گذشته 22 تا 24 فروردین عازم آلمان شدند. در این مسابقات تیم ملی با 6 مدال طلا، یک نقره و یک برنز قهرمان شد.

ابوالفضل یعقوبی، محمد باقری معتمد، فرزاد عبدالهی، یوسف کرمی و سجاد مردانی مدال طلا، علیرضا نصرآزادانی مدال نقره، مسعود حجی زواره و سجاد مردانی هم مدال برنز گرفتند.

-تیم تکواندوی پاس قوامین به عنوان نماینده ایران در تورنمنت تونس که 20 و 21 اردیبهشت برگزار شد، با کسب پنج نشان طلا، 2 نقره و 2 برنز به عنوان قهرمان رسید. برای تیم ایران رضا نادریان، امید عمیدی، مرتضی شیری و فرزان عاشورزاده مدال طلا، جلال خدامی و حسین بیات مدال نقره، فرزاد ذوالقدری و سیدمحمد رفیعی مدال برنز گرفتند.

-هفتم اردیبهشت تیم یاری در تورنمنت بلغارستان در بخش نونهالان در صوفیه با پنج مدال طلا، سه نقره و سه برنز قهرمان شد و در بخش خردسالان نیز با کسب 2 نشان طلا، یک نقره و 2 برنز در جایگاه چهارم ایستاد.

پاراتکواندو همچنان درخشان

-در پنجمین دوره مسابقات جهانی پاراتکواندو که خردادماه در روسیه برگزار شد، ایران با دو مدال طلای اصغر عزیزی و مهدی پور رهنما و نیز یک مدال نقره محمود جعفرزاده نایب قهرمان شد.

این تیم چند سالی است که در عرصه جهانی همچنان موفق حاضر می شود.

مبارزه و پومسه بر بام آسیا

-تیم های پومسه مردان و بانوان ایران خردادماه در مسابقات قهرمانی آسیا در ازبکستان با کسب پنج مدال طلا، سه نقره و سه برنز در مجموع روی سکوی قهرمانی ایستادند. در این مسابقات مرجان سلحشور به عنوان فنی ترین تکواندوکار و نظری به عنوان فنی ترین مربی آسیا انتخاب شدند.

-در بخش مبارزه نیز رقابت های قهرمانی آسیا از پنجم تا هشتم خردادماه در تاشکند برگزار شد که فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مهدی خدابخشی مدال طلا، علیرضا نصرآزادانی و یوسف کرمی مدال نقره و مرتضی شیری نشان برنز گرفتند و تیم ایران روی بام آسیا بایستد. در بخش بانوان هم اکرم خدابنده نقره گرفت، فریده رشیدی، سوسن حاجی پور و شکرانه ایزدی هم مدال برنز گرفتند. ضمن اینکه اسبقی فنی ترین بازیکن و مقانلو بهترین مربی آسیا شناخته شدند.

نونهالان تاریخ ساز شدند

- اولین دوره رقابت های قهرمانی نونهالان جهان به میزبانی باکوی آذربایجان تیم ملی کشورمان در هر دو بخش دختران و پسران موفق به کسب عنوان قهرمانی شد. امیر حسین کولیوند، مهرداد خضرایی، امیرحسین وقوعی، سه مدال طلا، شاهین شیاسی، ایراهیم صفری و محمدامین پولادی سه مدال نقره و محمدحسین زاهدی یک مدال برنز در بخش پسران، مهلا مومن زاده، ستاره چابکی، دنیا محمدی و زهرا پوراسماعیل چهار مدال طلا و زهرا شجاعی یک مدال نقره برای تیم دختران کسب کردند. حسینعلی نعیمی و زهرا کمرانی مربیان ایران بهترین مربی لقب گرفتند.

جایزه بزرگ خوش یمن

-در رقابت های "گرندپری" تیرماه در چین، نخستین مرحله مسابقات انتخابی المپیک در سال 2014 تیم ایران با دو نشان برنز بهنام اسبقی و سجاد مردانی شروع خوبی داشت.

- تیم ملی ایران در تورنمنت "گیونگجو" کره جنوبی از 20 تا 25 تیرماه موفق به کسب 6 مدال طلا، يك نقره و يك برنز شد.

در رده بزرگسالان فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و احمد محمدی سه مدال طلا، ابوالفضل يعقوبی یک مدال نقره و عليرضا نصرآزادانی یک مدال برنز بدست آوردند و در رده نوجوانان كيميا عليزاده، مهدی اسحاقی و دانيال صالحی مهر سه مدال طلا کسب کردند.

طلای تاریخی برای تکواندو بانوان

-مردادماه تیم ملی تکواندو نوجوانان در المپیک نانجینگ با کسب دو مدال طلا توسط کیمیا علیزاده و مهدی اسحاقی و یک مدال برنز دانیال صالحی مهر عملکرد خوبی داشت. اولین مدال طلای تاریخ ورزش بانوان ایران در این بازیها توسط تکواندو رقم خورد.

میزبانی و قهرمانی در سیزم

-اما 25 و 26 مردادماه بیست و دومین دوره مسابقات تکواندو نظامیان جهان (سیزم) به میزبانی تهران برگزار شد که در بخش بانوان تیم ایران با چهار مدال طلای سمانه شش پری، شکرانه ایزدی، فاطمه روحانی، اکرم خدابنده، یک نقره سوسن حاجی پور، سه برنز فاطمه شعبان نیا، سپیده صفری، هانیه اخلاقی، با ۵۸ امتیاز بر سکوی قهرمانی ایستاد.

در بخش مردان نیز تیم تکواندوی نیروهای مسلح ایران با کسب چهار نشان طلای میلاد بیگی، ابوالفضل یعقوبی، محمد کاظمی و امید عمیدی، یک برنز رضا حبیبی و ۵۸ امتیاز عنوان قهرمانی مسابقات را از آن خود کرد. مینو مداح و مرتضی سلطانی مربیان ایران هم عنوان برتر را به خود اختصاص دادند.

گرندپری قبل از اینچئون

-در دومین مرحله پیکارهای گرندپری در سال 2014 این بار در قزاقستان اوایل شهریورماه قبل از بازیهای آسیایی، ایران توسط مهدی خدابخشی طلا گرفت، فرزان عاشورزاده به مدال نقره رسید و بهنام اسبقی بازهم به نشان برنز دست یافت.

درخشان در بازیهای آسیایی

-دربازیهای آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی، ایران با چهار مدال طلای فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، مسعود حجی زواره و مهدی خدابخشی در بخش مردان و دو نشان نقره اکرم خدابنده و فاطمه روحانی همراه با یک نشان برنز سوسن حاجی پور از 8 تا 11 مهرماه عملکرد قابل توجهی داشت.

کناره گیری کاپیتان

-پس از پایان بازیهای آسیایی اینچئون که در آن یوسف کرمی کاپیتان تیم ملی تکواندو همچون المپیک 2012 لندن در کسب مدال ناکام ماند، از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد. برای این قهرمان ارزنده ایران تاکنون مراسم خداحافظی گرفته نشده است. کرمی نشان برنز بازیهای المپیک 2004 آتن و قهرمانی های متعدد در جهان و آسیا را در کارنامه دارد.

منچستر فقط فوتبال نیست

-اما در شرایطی که شهر منچستر به داشتن دو تیم فوتبال بزرگ در دنیا مشهور است، دوم تا چهارم آبان ماه رقابت های گرندپری یا جایزه بزرگ تکواندو در منچستر انگلیس برگزار شد و در آن فرزان عاشورزاده و مهدی خدابخشی 2 مدال ارزشمند طلا، مسعود حجی زواره و سجاد مردانی هم 2 مدال برنز بدست آوردند تا راه خود را برای بازیهای المپیک ریو هموارتر کرده و در رنکینگ المپیکی جهش قابل توجهی بدست آوردند.

-6 آذرماه تیم پومسه راهیان نور در تورنمنت ترکیه هفت مدال طلا، چهار نقره و سه برنز بدست آورد. تیم استیل البرز نیز در بخش مبارزه در سه رده نونهالان، نوجوانان و بزرگسالان در مجموع مردان و زنان با کسب 10 مدال طلا، سه مدال نقره و یازده نشان برنز قهرمان شدند.

-در تورنمنت بین المللی جام سفیر کره در بلغارستان تیم خشت و خورشید آریایی تهران در بخش نونهالان با کسب 6 مدال طلا، یک نقره، چهار مدال برنز و 38 امتیاز بر سکوی قهرمانی بایستند.

مکزیک و دو رویداد بزرگ

-در پیکارهای فاینال گرندپری در مکزیک که 12 و 13 آذرماه برگزار شد، فرزان عاشورزاده مدال طلا، مهدی خدابخشی نشان نقره و بهنام اسبقی همراه با سجاد مردانی به مدال برنز دست یافتند.

-تیم ملی ایران در رقابت های جام جهانی "کوئرتارو" مکزیک 15 و 16 آذرماه با حضور بهترین تیم های جهان به عنوان سومی و مدال برنز رسیدند.

-در تورنمنت بین المللی فجیره امارات در 17 تا 19 بهمان ماه فرزان عاشورزاده، بهنام اسبقی، عليرضا نصرآزادانی، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی موفق به كسب مدال طلا شدند، هادی مستعان، محمد باقری‌معتمد، مسعود حجی‌زواره، فرزاد عبداللهی و مرتضی شيری عنوان نايب‌ قهرمانی را بدست آوردند و ابوالفضل يعقوبی نيز بر سكوی سوم ايستاد.

جام های بدون هوادار

-اما 26 بهمن ماه در پنجمین دوره رقابت های جام باشگاه های آسیا که باز هم به میزبانی ایران برگزار شد، تیم های شهرداری ورامین، دانشگاه آزاد اسلامی و مقاومت عناوین اول تا سوم را بدست اوردند. در این دوره از مسابقات تنها تیم هایی از افغانستان، ایران و عراق شرگت داشتند.

-بیست و ششمین دوره مسابقات تکواندوی جام فجر 28 و 29 بهمن ماه ایران با چهار مدال طلا و 49 امتیاز بر سکوی قهرمانی ایستاد و در هشتمین دوره مسابقات بانوان نیز تیم ایران با چهار مدال طلا و 48 امتیاز قهرمان شد.

غیبت قهرمانان در لیگ

-لیگ برتر تکواندو هم با دومین قهرمانی تیم شهرداری ورامین در اوایل اسفندماه به پایان رسید. در رقابت های 93 هفت تیم شرکت داشتند و به دلیل استقبال کم حامیان مالی و دستمزد پایین برای تکواندوکاران برخی ملی پوشان نظیر محمد باقری معتمد نایب قهرمان المپیک لندن، علیرضا نصرآزادانی و مسعود حجی زواره در لیگ برتر شرکت نکردند.

آخرین محک

-اما آخرین برنامه تکواندوکاران در سال 93 حضور در تورنمنت بین المللی آیندهوون هلند بود. در این مسابقات تیم ملی مردان از مجموع 14 شرکت کننده، به چهار مدال طلا توسط آرمین هادی پور، فرزان عاشورزاده، مهدی خدابخشی و سجاد مردانی، 2 مدال نقره امید عمیدی و سیدمحمد رفیعی و 2 نشان برنز محمد کاظمی و مرتضی شیری رسید. در بخش بانوان نیز 9 تکواندوکار راهی هلند شده بودند که در پایان رقابت ها، تنها کیمیا علیزاده و شکرانه ایزدی 2 نشان نقره کسب کردند.

مهاجرت به آذربایجان

-اما در میان موفقیت های تکواندو در سال گذشته، شائبه حضور پنج تکواندوکار مرد و زن ایران در تیم ملی آذربایجان نیز وجود دارد.

خبری که اوایل اسفندماه منتشر شد و واکنش های متفاوتی را در پی داشت. با توجه به قدرت تکواندوی ایران و سرمایه گذاری آذری ها روی ورزش کشورمان که پیش از این هم چند کشتی گیر ایرانی را در اختیار گرفته اند، این اتفاق چندان هم دور از ذهن به نظر نمی رسد.

انتهای پیام/

برچسب ها: تکواندو ، ایران ، کرمی ، مدال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار