اگر افراد کمربند ایمنی خود را ببندند، این ضایعات به حداقل مقدار خود می‌رسد.

مسعود فاخری فوق تخصص ستون فقرات در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: شکستگی ستون فقرات عمدتا به دو صورت رخ می‌دهد، اولین مورد در تصادفات با ماشین است که این شکستگی‌ها شایع و خطرناکند چون توأم با آسیب نخاعی هستند . دومین علت شایع سقوط از ارتفاعات است که در صورت عدم رعایت نکات ایمنی اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در اولین حالت اگر افراد کمربند ایمنی را ببندند، این ضایعات به حداقل مقدار خود کاهش پیدا می‌کند و آسیب‌های نخاعی کمتر اتفاق می‌افتد. در دومین حالت اگر فرد کارگر با جفت پاها با زمین برخورد کند خطر شکستگی بیشتر است.

فاخری افزود: ستون فقرات ضمن اینکه ستون بدن است، محافظ نخاع هم هست، اگر نخاع آسیب ببیند فرد فلج می‌شود. اگر شکستگی در ناحیه گردن رخ دهد، دست‌ها فلج می‌شوند و اگر شکستگی قسمت پشت و کمر باشد اندام تحتانی فلج می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: فرد ممکن است به صورت کامل و یا ناکامل فلج شود، اغلب اوقات هم آسیب دیدگی ستون فقرات منجر به فلج شدن، نمی‌شود و اگر ستون فقرات درست درمان شود به صورت دیر رس نخاع در معرض آسیب قرار نمی‌گیرد.

فاخری در پایان  خاطر نشان کرد: درمان شکستگی در ناحیه‌ی ستون فقرات به شدت آن بستگی دارد. اگر شدت آن خفیف باشد از گچ و یا کمر بند‌های مناسب برای درمان استفاده  می‌کنند و اما اگر شدید باشد با عمل جراحی هم نخاع را آزاد می‌کنند هم ستون فقرات را ثابت می‌کنند تا با گذشت زمان دچار دفرمیتی و کجی نشود.




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.