معاون وزیر نفت در امور شرکت گاز با اشاره به اینکه نتیجه شکایت گازی ترکیه مربوط به قیمت گاز وارداتی از ایران ظرف یکماه آینده اعلام می‌شود، گفت: این شرکت آمادگی افزایش صادرات گاز به این کشور را دارد.

حمیدرضا عراقی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  درخصوص قرارداد گازی ایران و ترکیه اظهار داشت: صادرات گاز به ترکیه طبق قرارداد انجام می شود و ایران این آمادگی را دارد که صادرات گاز به ترکیه را افزایش دهد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته نیز ترکیه با بیان اینکه ایران توان صادرات گاز را ندارد شکایت کرده بود،گفت: سال گذشته با دفاعیات خوب و ارائه مستندات قوی که شرکت ملی گاز انجام داده بود. این موضوع رد شد و در قسمت دوم شکایت که قیمت های بازار اطراف جهانی مثل خرید از روسیه و قیمت های گاز انرژی در ترکیه مورد ادعای طرف ترک بود، ما هم پاسخ این ادعا را دادیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: هنوز از رای دادگاه اطلاع چندانی نداریم. شرکت ملی گاز ایران به اندازه کافی مستندات منطقی را به دادگاه ارسال کرده  و پیش بینی‌می شود ظرف یکماه آینده مشخص شود.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با اشاره به اینکه ترکیه یکی از شرکای تجاری قدیمی ایران است، اظهار داشت: ایران سال گذشته تمام گاز ترکیه را بدون وقفه تامین کرده و آنها هم پول گاز ایران را بدون تاخیر پرداخت کردند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت نفت و فرآورده های نفتی در جهان کاهش یافته و از طرف دیگر قیمت گاز تابع قیمت نفت است، آمادگی این را داریم در صورت درخواست حجم گاز بالاتر از سوی ترکیه قرارداد جدید را با قیمت پایین تر امضا کنیم.

گفتنی است؛سال 1996 ایران و ترکیه طی یک قرارداد 25ساله گازی را با هدف صادرات سالانه تا 10میلیارد مترمکعب گاز امضا کردند. از سال 2002 ایران روزانه 30میلیون مترمکعب گاز به ترکیه صادر می‌کند به‌طوری که ایران در سال 2013 با صدور حدود هشت‌میلیارد مترمکعب، پس از روسیه دومین تأمین کننده گاز ترکیه است.

ترکیه در این مدت بارها به‌بهانه‌های متفاوت از ایران به داوری بین‌المللی لاهه شکایت کرده است؛ آخرین مورد آن شکایت این کشور ترک از ایران بابت ضعف زیرساخت‌های صدور گاز به این کشور بود که البته این ادعا در دادگاه بین المللی رد شد و شکایت دیگر ترکیه مربوط به قیمت گاز وارداتی از ایران است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Spain
reza
۲۲:۳۲ ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
امیدوارم گاز رو به قیمت کمتر از فروشی که به مردم خودمون میدن .نفروشن چون دنیا به جایی رسیده که اگه تو کنیا هم مورچه ای حرکت کنه کل مردم دنیا میفهمن .
Iran (Islamic Republic of)
ابراهیمی
۱۳:۵۱ ۲۰ فروردين ۱۳۹۴
بهتر است ایران در بستن قرارداد های اینچنینی دقت بیشتری داشته باشد تا طرفهای خارجی خصوصا ترکیه نتواند اینگونه به ناحق و موذیانه اقامه دعوی کند وایران بتواند با دست بازتری روی قیمت و مقدار مانور دهد
آخرین اخبار