وزیر امور خارجه ایران گفت: تصمیم روسیه به اجرای قرارداد فروش سامانه دفاع موشکی اس - 300 به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است.

تصمیم روسیه به اجرای قرارداد اس- 300 به ایران اقدامی مثبت در مسیری صحیح است
به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران،به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، ظریف در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصمیم روسیه گفت: همانطور که می دانید، سامانه اس 300 یک سامانه دفاعی  برای جلوگیری از حمله هوایی است ، ما سال ها پیش این سامانه را به روسیه سفارش داده و قراردادی در این باره بسته بودیم.

وی افزود : متاسفانه مداخلاتی در روابط دوجانبه ما با روسیه وجود داشت. ما از تصمیم درست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای اجرای این قرارداد استقبال می کنیم. من معتقدم ایران و روسیه همسایگان خوبی هستند.

ظریف ادامه داد ، ما روابطی تاریخی با روسیه داشته ایم. ما منتظر همکاری های بیشتر در حوزه همکاری های راهبردی با روسیه هستیم. این همکاری ها برای صلح و امنیت در منطقه ما و مبارزه با افراط گرایی و خشونت در آسیای میانه و نیز جاهای دیگر در منطقه خوب است. بنابراین، من فکر می کنم این اقدام روسیه گامی در جهت صحیح است و ما در انتظار توسعه هرچه بیشتر روابط خود با همسایگانمان و نیز با بقیه جهان هستیم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت :  روسیه یکی از همسایگان مهم و شریکی مهم برای ماست. این اقدام یکی از نقاط مشکل ساز در روابط ما با روسیه را از میان بر می دارد و من بسیار خوشحالم که رئیس جمهور پوتین تصمیم گرفته است در این مسیر حرکت کند.»

وزیر خارجه ایران در ادامه  انرژی، کشاورزی، شیلات، راه آهن و قطارهای سریع السیر را در کنار گردشگری از حوزه هایی توصیف کرد که  دو کشور ایران و اسپانیا می توانند در آنها  همکاری  مشترک داشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران، در ادامه گفت: ایران و اسپانیا از پیوندهای تاریخی با یکدیگر بهره مند هستند و ما دهه ها و قرن ها است که با هم همکاری داشته ایم.

ظریف با بیان اینکه ما در گذشته روابط خوبی با یکدیگر داشته ایم و اکنون نیز مناسبات خوبی داریم ، افزود : شرکت های اسپانیایی نقشی مهم در صنعت نفت و گاز و صنایع ایران داشته اند و می توانند بار دیگر آن نقش را از سرگیرند.

وی بر اساس بیانیه لوزان برای دستیابی به توافق پایبند هستیم ، البته  توافق، مستلزم اراده سیاسی و فهم این مطلب است که تحریم ها و توافق با هم سازگاری ندارند.

 وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه این نشست خبری درباره جیسون رضائیان خبرنگار زندانی واشنگتن پست در ایران گفت : اتهامات رضائیان بسیار جدی است ، اما روند قضایی امکان دسترسی به وکیل را برای او فراهم می کند .

انتهای پیام/
برچسب ها: ظریف ، ایران ، اسپانیا ، روسیه ، اس300
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار