در کشور ما شیر زنانی هستند که با تمام وجود،مانند کوه استوار و تکیه گاه محکمی برای فرزندانشان شدند، خستگی به خود راه ندادند و با تمام سختی ها و مشکلات پیش رو در زندگی، در برابر آن ایستادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران بیرجند ؛  

وقتی نگاهی گذرا بر زندگی این افراد داشته باشیم می فهمیم زنان کشورما چیزی از مردان کم ندارند ، چرا که آنان در نقش های مختلف ، موفق عمل کرده وبرای موفقیت فرزندانشان ، حتی با دستانی پینه بسته و تنی رنجور کار می کنند.

غیرت، چیزی است که ازجوهر و درون مایه این افراد نشات گرفته و به ما گوش زد می کند ، باید همیشه و درهمه حال سپاسگزار نعمتهای خداوند بود ، چرا که اینان به ما درس ایثار ، مقاومت و حتی گذشت دادند.

خانم زرین پناه حدود 15 سال است که شاتر نانوایی فاطمیه در بیرجند است.  

وی 15 سال پیش با فوت همسرش ناچار بود سرپرستی 3 کودک را در ابتدای زندگی بر عهده بگیرد.

وی می گوید از کودکی نان پختن را از مادرم آموخته بودم(هنری که امروز به کمک آن، درآمد زندگیم را به دست می آورم) ، یکی از فامیل های نزدیکم پیشنهاد این کار را داد و با گذشت سال های سخت و گرفتن حقوق ناچیز اما پر برکت، هر سه فرزندم ازدواج کرده اند و حالا فقط خرجی خودم را می دهم.

وی می افزاید : در سالهای اول زندگیم در یک خانه گلی زندگی می کردم که بعد از چند سال به خاطر قدیمی بودن و خطرریزش خانه دوباره ساخت و ساز جدید انجام شد که برای ساخت خانه 20میلیون وام دریافت کردم که تاکنون ماهانه 300 هزار تومان قسط پرداخت می کنم.

وی با بیان اینکه با دریافت ماهیانه 280 هزار تومان واقعا شرایط سختی دارم تصریح کرد: با این حقوق ناچیز تمام روز مجبور هستم در نانوایی باشم .

وی می گوید:از نانوایی تا خانه ام تقریبا راه زیادی نیست ،در یکی از خیابانهای قدیمی بیرجند زندگی می کنم ،در سرما و گرمای سال پیاده می روم و پیاده برمی گردم.

وی در پایان حرفهایش می گوید:با وجود این سختی ها به عشق فرزندانم وحرمت برکت نان گندم مرتضی علی (ع) وبه نام بی بی فاطمه زهرا با تمام وجودم کار می کنم .

حمیده یکه ، پیر زن 63 ساله یکی دیگر از زنانی است با دستان پینه بسته تنها انتظار تکمیل شدن دوران بیمه اش را می کشد تا بتواند نفسی آسوده کند.

او می گوید:سه سال دیگر بازنشسته می شوم و 27 سال است که بافوت همسرم بر اثر سرطان سرپرستی 6 فرزند یتیمم را بر عهده گرفته ام .

وی تصریح کرد:سختی های زیادی کشیده ام ،اکثر اوقات خوارکی در خانه برای فرزندانم نتوانستنم مهیا کنم ،با مدرسه رفتن فرزندانم دچار مشکل شده بودم که به ناچار 2 فرزندم ترک تحصیل کردند

وی افزود: ابتدای کار در این نانوایی روزی هزارو200 و هزار و500 کار می کردم و ازاوایل شروع کار تا خانه ام راه زیادی را طی می کنم .

وی خاطرنشان کرد: مدت زیادی دنبال کار بودم که خدا را شکر بعد از مدتی این نانوایی را پیدا کردم ،حقوق کمی می گیرم اما راضیم به رضای خدا و برکت نان مرتضی علی و فاطمه زهرا(س) و نانی که بر سفره ام می آورم که اگر حقوق نانوایی فاطمیه برکتی نمی داشت در زندگی ام نمی توانستم با این حقوق ناچیز گذران زندگی کنم .

وی یادآور شد: 15 سال است که دوشیفته کار میکنم ،صبح ساعت 6 به نانوایی می آیم تا ساعت 12 ظهر ،شیف عصر از ساعت 3 شروع می شود تا ساعت 6 عصر ،گاهی اوقات حتی پیش می آید که مجبور می شویم یکسره کار کنیم.

وی می گوید: حقوق ماهیانه ما بستگی به کیسه های آردی است که نان می شوند ،روزی 4 تا 5 کیسه آرد خمیر می کنیم .

فاطمه هزاری 65 ساله یکی دیگر از زنان سخت کوش نانوایی فاطمیه است که 15 سال در این نانوایی کار می کند.

او می گوید: با ازدواج فرزندانم و زندگی کردن آنها در شهرهای دیگر با وجود تهیه خرجی خانواده و مسئولیت نگهداری از همسر مریضم دیگر توان انجام کار زیاد را ندارم.

وی افزود: تا خانه ام 2 فرسخ راه است و7 فرزند دارم که با وجود تمام مشکلات به لطف خدا ،هر کدام از فرزندانم را به جایی رساندم 3 تا از آنها کارمند هستند

وی تصریح کرد: هر 10 هزار تومان پولی که از این نانوایی دریافت میکنم به اندازه 100 هزار تومان جاهای دیگر برکت دارد.

آقای فرخنده مسئول نانوایی فاطمیه که وابسته به هیئت فاطمیه شهرستان بیرجند است در این رابطه می گوید: حدود 15 سال است که فعالیت این نانوایی آغاز شده است.

وی با بیان اینکه سهمیه آرد این نانوایی دولتی است افزود: درآمد این نانوایی متعلق به هیئت فاطمیه بیرجند است،توسط هیئت تاسیس شده وزمین آن هم متعلق به هیئت است.

وی خاطرنشان کرد: هر زمان که هیئت نان احتیاج داشته باشد که معمولا این اتفاق در ماه محرم می افتد نان در اختیار آنها می گذاریم.

وی اظهار کرد: در حال حاظر هر صبح جمعه برای صبحانه بعد از دعای ندبه، 100 عدد نان پخت می شود.

وی یادآور شد: خیرانی هم هستند که سفارش نان برای دارالایتام فاطمیه نیز می دهند و طی این سالها فقط 5 نفر به طور مستمر مشغول به کار و خدمت رسانی بوده اند که 2 نفر آنها یک خانم و آقا بازنشسته شده اند ،سه نفر هم در حال حاضر مشغول به کارند.

وی اظهار کرد: در این نانوایی فقط نان لواش پخت می شود و سفارشات مردم و خیران هم پذیرفته می شود و کار کنان این نانوایی درآمد آنچنانی ندارند اما از برکت صاحب نام این نانوایی بهره می برند،

وی یادآور شد: آنها خادمان هیئت فاطمیه هستند و درآمد کارکنان روزمزد است ، بستگی به کیسه های نانی دارد که پخت می شود .

وی افزود: پایان هر ماه تعداد کسیه ها محاسبه می شود که فعلا تعداد کیسه های نان این نانوایی ماهیانه 105 کیسه می باشد وبه جز اتحادیه نانوایی ها زیر نظر و تحت حمایت هیچ اداره ای نیستیم.
 
انتهای پیام/س  
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.