یادداشت/

انرژی‌های نو را دریابیم/ جایگاه ویژه انرژی‌های نو در بازار اقتصاد جهانی

انرژی‌های نو به عنوان مقوله‌ای نوظهور سهم ویژه‌ای در عرصه کنونی بازار انر‍ژی به خود اختصاص داده است.

انرژی های نو را دریابیم/جایگاه ویژه انرژی های نو در بازار اقتصاد جهانیبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، انرژی های نو به عنوان پدیده ای نوظهور جایگاه ویژه ای در عرصه تاثیرگذار انرژی به دست آورده است.پس از تخریب های گسترده زیست محیطی، جهانیان دریافتند ادامه این روند، زندگی آنها را به مخاطره خواهد انداخت از همین رو در جست و جو راه های جدید و سازگار با محیط زیست پرداختند.

تولید انرژی همیشه با ایجاد آلودگی همراه بوده و با توجه به اهمیت انرژی در استقلال اقتصادی، کشورها نیز به دنبال ایجاد انر‍ژی ارزان و پاکیزه هستند به گونه ای که در رسیدن به این هدف از سرمایه گذاری های کلان و جدیدترین علم روز بهره برده اند.

سوخت های فسیلی به عنوان یکی از مراحل تکمیل چرخه انرژی برای مدت زمان طولانی در کانون توجه دولتمردان بوده است. 

تولید سالیانه 30 میلیارد تن دی اکسید کربن که متاسفانه 40 درصد از آن سهم تولید برق و حرارت است و ادامه این روند باعث تولید 57 میلیارد تن در سال 2050 خواهد شد که بر اساس تخمین دانشمندان این حجم از کربن دی اکسید، باعث افزایش 5 درجه ای زمین خواهد شد.

در سال 2011، چهار درصد از تولید انرژی جهان از منابع تجدید پذیر و 16 درصد از منابع آبی بوده است که این ارقام در ایران به 5 درصد آبی و کمتر از 1 درصد انرژی تجدید پذیر بوده است.

بر اساس نقشه راه آژانس بین المللی انرژی میزان تولید انرژی تجدید پذیر باید به 34 درصد افزایش پیدا کند که کشورهای جهان برای رسیدن به این هدف سرمایه گذاری های قابل توجهی انجام میدهند به گونه ای که در سال 2012،دویست و چهل و چهار میلیارد دلار در بخش انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری شده که از این میزان 140 میلیارد دلار در بخش خورشیدی و 80 میلیارد دربخش بادی بوده است.

بر همین اساس در سال 2011 برای 3 سال مداوم میزان این سرمایه گذاری ها در انرژی های تجدید پذیر از نیروگاه های فسیلی پیشی گرفته به گونه ای که در سال 2011،دویست و بیست و هفت میلیارد دلار برای نیروگاه های انرژی تجدید پذیر صرف شده و تنها 147 میلیارد دلار در نیروگاه های فسیلی هزینه شده است.

ظرفیت نیروگاه های بادی در سال 2000 از 17 گیگا وات به 318 گیگاوات در سال 2013 رسیده و انرژی خورشیدی در سال 2004 از 3.7 گیگا وات به 139 گیگاوات در سال 2013 رسیده است. از طرفی هم باید بدانیم در سال 2013 میزان انرژی تولیدی تجدید پذیر با احتساب نیروگاه های آبی 1560 گیگا وات بوده یعنی چیزی در حدود6 درصد تولید انرژی جهان.

روند رشد سلول های خورشیدی در جهان از سال 1995 تا سال 2012 از 0.6 گیگا وات به 100 گیگا وات رسیده و تنها از سال 2010 تا سال 2012 طی 2 سال به بیش از 2 برابر افزایش داشته است و در سال 2013 به 139 گیگا وات رسیده است. 

سرانه ظرفیت انرژی تجدید پذیر در جهان بدون احتساب نیروگاه های آبی میانگین 80 وات به ازائ هر نفر است.این رقم برای کشور آلمان که بیشترین استفاده را از منابع انرژی های نو دارد 960 وات ، چین با جمعیت بالای 1 میلیارد 90 وات ، کشور ترکیه با جمعیت معادل کشور ما و با توجه به این که کار خود را 7  سال بعد از ما آغاز کرد 45 وات و در ایران متاسفانه 2 وات است.این ارقام در حالی است که میزان تابش در آلمان 50 درصد و تعداد روزهایی آفتابی به مراتب کمتر از ایران است و ایران بالای 300 روز آفتابی را دارد.

بهسازی و استفاده از منابع انرژی های نو در ایران در قانون اصلاح الگو مصرف، قوانین برنامه پنجم توسعه و در قوانین اصل 44 از اقدامات ایران برای بالا بردن سهم این انرژی ها بوده که متاسفانه از قوانین الگو برداری نشده و با وجود شرایط جغرافیایی کشورمان و قرار گرفتن بر روی کمربند خورشیدی و چگالی بالای باد بهره مندی مناسب و درخور شایسته ای صورت نگرفته است که امیدواریم کمیته انرژی های تجدید پذیر در توانیر که به تازگی آغاز به کار کرده بتواند نقشه راه مربوط تدوین مطابق با این برنامه حرکت کنیم.

نویسنده:فاطمه افشاری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار