شاید بتوان گفت مهمترین عامل در تحقق سلامت جامعه مشارکت اجتماعی باشد به طوری که یک سوم عوامل دخیل در سلامت جامعه را مشارکتهای اجتماعی تشکیل می‌دهد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، هفته سلامت امسال با شعار "ایمنی غذا از مرزعه‌ تا سفره" از طرف سازمان بهداشت جهانی who نامگذاری شده است، از این رو اولین روز هفته سلامت که از امروز اول اردیبهشت آغاز می‌شود با عنوان شعار "سلامت و مشارکتهای اجتماعی" مطرح شده است.

بر این اساس، دستگاه‌هایی که متولی سلامت مردم هستند موظفند با رویکرد توانمندسازی و بهره‌گیری از توانایی‌ها و مشارکتهای مردمی نیروهای بالقوه مردمی را به فعالیت رسانده و توانمندی‌های جامعه را برای ارتقا سلامت اجتماع مورد استفاده قرار دهند.

نکته قابل توجه مسئولیت‌پذیری رکنهای مختلف اجتماع با رویکرد ارتقا سلامت در جامعه است. این که هر سازمان و ارگانی جدا از اینکه توجه به سلامت افراد در حیطه وظایف کاری‌اش هست یا نه لازم است سهمی هر چند اندک در افزایش سلامت و بهبود شرایط زندگی افراد بردارد. بنابراین هر نهاد و ارگانی می‌تواند از زیر مجموعه‌ خود یعنی افرادی که تحت پوشش دارد شروع کند که در نهایت این امر موجب جاری شدن این روند در سطح اجتماع خواهد شد.

نکته قابل توجه در این میان نقش مشارکتی خیرین است همچنین با جلب مشارکتهای مردمی در راستای ارتقای سلامت جامعه و استفاده از تجارب سالهای گذشته می‌توان در موضوعاتی چون آموزش، پژوهش، بهداشت و درمان و بعضی مباحث نوین خدمات مشارکتی مثل نذز سلامت، هبه سلامت، ارائه خدمات درمانی از مناطق محروم، ویزیت رایگان و مواردی از این دست اشاره کرد.

همکاری تعامل و هماهنگی در حوزه میان بخشی با دستگاه‌های دولتی و نهادهای عمومی با هدف بهره‌گیری از تمامی ظرفیتها در توسعه مشارکتهای مردمی می‌تواند در ارتقا سلامت جامعه بسیار موثر باشد.



گزارش از یکتا صانعی 



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار