علی رهبری در آخرین تمرین ارکستر سمفونیک تهران؛

این بچه ها فرزندان این مملکت اند و از مریخ نیامده اند/ جایگاه حال حاضر ارکستر سمفونیک حاصل تلاش «مرادخانی» است

در آخرین جلسه تمرین ارکستر سمفونیک تهران "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل تمرین این ارکستر دیدن کرد.

به گزارش خبرنگار موسیقی باشگاه خبرنگاران؛ تنها یک روز تا رسمی ترین اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری "علی رهبری" باقی مانده است. این در صورتی است که رهبری در روزهای آخر، تمرکز خود را بر روی جزئیات اجرای رپرتواری در دوم و سوم اردیبهشت ماه گذاشته است.

نکته قابل توجه در تمرینات ارکستر سمفونیک تهران این است که رهبری در رپرتوار خود "بردیا کیارس" و "پدرام فریوسفی" را به عنوان ارکستر مایستر برگزیده است به شیوه ای که در سمفونی 5 بتهوون "بردیا کیارس" ارکستر مایستر است و "پدرام فریوسفی" ارکستر مایستر "سرناد برای ارکستر زهی چایکوفسکی" را برعهده دارد.

از دیگر نکات قابل توجه امروز بازدید "علی مرادخانی" معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مراحل تمرین ارکستر سمفونیک تهران بود.

در میانه ی تمرین "علی رهبری" خطاب به مرادخانی گفت: اگر نوازندگان ارکستر حرف من را گوش کنند قیمتشان بالا خواهد رفت. آنقدر که این بچه ها با معرفت و دوست داشتنی هستند، دیگر ارکسترها چنین سرمایه هایی رادر اختیار ندارند. این بچه ها فرزندان این مملکت اند و از مریخ نیامده اند.

وی ادامه داد: حالا که فرصتی شده با "علی مرادخانی" روبرو شویم باید نکته ای را اشاره کنم. ما در دوره جوانی نمی دانستیم با چه کسی مواجه هستیم و اگر چیزی کم می شد و اتفاقی می افتاد ما جنجال می کردیم و اگر می بینیم که ارکستر سمفونیک تهران به اینجا رسیده است فقط به خاطر تلاش های "علی مرادخانی" بوده است و من واقعا مدیون وی هستم که الان در تهران حضور دارم.

رهبری تصریح کرد: "حسین دهلوی" همیشه می گفت لطفتون هیچ وقت کم و زیاد نشود البته که تا به امروز من فقط از شما لطف دیده ام.

"رهبری" در قسمتی دیگر از تمرین های خود خطاب به "مصطفی کمال پورتراب" گفت: سال 1980 بهترین ارکستر ژاپنی را رهبری کردم در سالن دیگری آقای "اّزاوا" داشتند سرناد چایکوفسکی را اجرا می کردند خوشبختانه فیلم آن اجرا جدیدا در یوتیوب منتشر شده است. من به بچه ها گفتم که بعد از تمرین آن فیلم را ببینند و الان باید بگویم که بی اغراق حداقل در 10 میزان اول ارکستر سمفونیک تهران بهتر از آن ارکستر است.

گفتنی است در پایان تمرین، ارکستر دقایقی از سرناد چایکوفسکی را برای مرادخانی اجرا کرد.





انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار