موضوع اختلاف بر سر قیمت و مسیر خط لوله صادرات گاز ایران به عمان باعث شده بود که این طرح اجرایی نشود. حال این سوال مطرح می‌شود که آیا با ورود هیات عمانی اوایل هفته آینده برای انتخاب مشاور نهایی در تهران گره صادرات گاز گشوده خواهد شد یا خیر؟

حتما امروز کار شود ////گره کور صاردات گاز ایران به عمان هفته آینده گشوده می شودبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بحث صادرات گاز به عمان هم‌اکنون یکی از طرح‌های کلیدی وزارت نفت است که این موضوع در شهریور سال 1392 در حاشیه سفر "سلطان قابوس"، پادشاه عمان به ایران مطرح شد که در آن زمان یک یادداشت تفاهم برای صادرات گاز ایران به این کشور امضا شد؛ اواخر همان سال نیز این تفاهم‌نامه تبدیل به قرارداد شد. 

گفتنی است؛ کشور عمان طی سالیان متمادی متقاضی خرید و واردات گاز از ایران بوده است. اولین مذاکرات جدی بین دو کشور در این زمینه در سال 2005 میلادی آغاز شد تا اینکه به تفاهم نامه اخیر منجر شد.

بر اساس آن تفاهم نامه مقرر شد سالانه‌ 10 تا 20 میلیارد متر مکعب گاز به عمان صادر شود. صادرات گاز ایران به عمان برای ٢٥ سال برنامه ریزی شده و ارزش گاز صادراتی در این مدت با توجه به قیمت‌های روز، ٦٠ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. 

این پروژه در دو بخش زمینی و دریایی تعریف شده است؛ بخش زمینی این پروژه از رودان به کوه مبارک به‌ طول تقریبی ٢٠٠ کیلومتر و بخش دریایی از کوه مبارک به بندر صحار نیز ٢٠٠ کیلومتر است. قرار است مطالعات مهندسی در دو بخش دریایی و زمینی به‌ صورت همزمان انجام شود تا خللی در اجرای این دو خط به وجود نیاید. 

طبق این گزارش؛ عمان پس از عراق، دومین کشور عربی به شمار می رود که برای واردات گاز از ایران اظهار تمایل کرده و تفاهم اولیه را نیز با کشورمان امضا کرده است. بنابراین ایران می‌تواند از این طریق صادرات گاز خود به عمان به بازارهای پرسود شرق دور که در حال حاضر مقصد اصلی تانکرهای حامل ال.ان.جی. تولیدی عمان است، دست یابد. 

ویژگی دیگر قرارداد صادرات گاز ایران به عمان این است که ایران قصد دارد از این طریق وارد بازار خرده فروشی گاز شود و ضمن تامین گاز عمان، بخشی از گاز ارسالی را مجددا به صورت ال ان جی به سایر بازارها صادر کند. 

ایران و عمان زمینه های همکاری بسیاری دارند و تامین خوراک واحدهای ال ان جی عمان ضرورت این همکاری را بیشتر آشکار می‌کند؛ عمانی ها برای تامین خوراک واحدهای ال ان جی و صنایع خود نیازمند واردات گاز از ایران هستند و میدان گازی کیش یکی از پتانسیل های تامین گاز مورد نیاز این کشور است که با توجه به شیرین بودن گاز آن، توسعه آن در زمانی کمتر نسبت به سایر میدان های گازی امکان پذیر خواهد بود. 

ایران به عنوان نخستین دارنده ذخایر گازی جهان و به عنوان نزدیک‌ترین همسایه عمان در آب‌های خلیج فارس، مطمئن‌ترین و اقتصادی‌ترین منبع تأمین گاز برای این کشور به شمار می‌آید. 

از طرف دیگر، اتصال به بزرگ ترین منبع گازی جهان، فاصله کوتاه دو کشور و نیاز به سرمایه گذاری اندک برای احداث خط لوله، همچنین تحویل گاز در مرز آبی این کشور و خرید و فروش گاز به قیمت رقابتی، از دیگر مزیت هایی است کـه مـی تـواند ایـران را به عرضه کننده ای بی‌نظیر برای کشورهای حوزه خلیج فارس به ویژه عمان تبدیل و امنیت انرژی آنان را تأمین کند. 

"علیرضا کاملی" مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران با اشاره به اینکه صادرات گاز به عمان نیازمند مذاکره بیشتر بین دو کشور است، گفت: هم اکنون کارهای مربوط به مطالعات مهندسی و پایه خط لوله دریایی برای صادرات گاز به عمان در حال انجام است و با پایان یافتن آن، دو کشور بر سر چگونگی صادرات گاز و نحوه خرید گاز عمان از ایران با یکدیگر مذاکره خواهند کرد. 
 
وی گفت: هیات عمانی که اوایل هفته جاری برای انتخاب مشاور ایرانی مطالعات مهندسی پایه و مسائل دریایی صادرات گاز به عمان وارد تهران شده، تا اوایل هفته آینده برای انتخاب مشاور نهایی در تهران حضور خواهند داشت. 
 
وی تصریح کرد: هیات عمانی از شرکت‌های منتخب برای مشاوره بازدید کرده و توانایی‌های فنی و مهندسی مشاوران منتخب را مورد بررسی قرار داده است. 
 
مدیرعامل شرکت ملی صادرات گاز ایران همچنین از عزم جدی دو کشور برای نهایی کردن این پروژه خبر داد و افزود: طی این پروژه قرار است بخشی از گاز ایران در عمان به ال ان جی تبدیل شود و سپس از سوی ایران صادر شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: صادرات ، گاز ، ایران ، عمان ، خط لوله ، قیمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار