مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: دریاچه زریوار، غار کرفتو و هورامان سه جاذبه طبیعی استان کردستان در انتظار ثبت جهانی هستند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران سنندج، رسول اشتودان گفت: استان کردستان به دلیل دارا بودن طبیعت زیبا و بدیع همواره مورد توجه بوده است. 

 وی افزود: تا کنون 635 اثر از جهان به ثبت جهانی رسیده اند و 35 اثر نیز در فهرست ثبت موقت قرار گرفته اند و از استان کردستان نیز سه جاذبه دریاچه زریوار، غار کرفتو و هورامان در انتظار ثبت جهانی هستند.

وی ادامه داد: سیمای فرهنگی اورامان در سراسر دنیا رقیب ندارد و همین امر شایستگی این منطقه را برای ثبت ملی اثبات می کند. 

اشتودان در رابطه با مزایای ثبت جهانی اورامان، اعلام کرد: در حال حاضر وظیفه حفظ و حراست از این جاذبه تنها بر عهده میراث فرهنگی کردستان می باشد در حالیکه پس از ثبت جهانی، حفظ، نگه داشت، توسعه و محافظت از این میراث وظیفه ای جهانی تلقی می شود. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: برنامه ریزی برای سفر گردشگران به این منطقه توسط شرکت هایی که با یونسکو در ارتباط هستند، از دیگر مزایای ثبت جهانی این منطقه می باشد. 

 اشتودان افزود: اورامان دارای دو بخش شرقی و غربی است که در دو کشور ایران و عراق واقع شده و بخش شرقی آن که در ایران واقع است، نیز در دو شهر کردستان و کرمانشاه قرار گرفته است. 
 
وی درپایان گفت: بخشی از اورامان که در کردستان واقع شده، شماره اصلی ثبت جهانی را دریافت کرده است. 

انتهای پیام/س
 
برچسب ها: ثبت ، انتظار ، منطقه ، جهانی ، کردستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.