«علی آهنی» سفیر ایران در فرانسه ضمن اعلام اینکه راهبرد ایران ایجاد صلح و ثبات در منطقه است، گفت رویکرد تهاجمی عربستان در قبال ایران، رویکردی اشتباه است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ «علی آهنی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه با روزنامه «ژون آفریک» گفتگو کرد. 

روزنامه فرانسوی «ژون افریک» پیش از پرداختن به این گفتگو مدعی شد: «در پی تفاهم ایران و غرب در مورد برنامه هسته‌ای ایران، حضور ایران در خط مقدم مبارزه با گروه داعش در عراق، پشتیبانی از حاکمیت سوریه، حمایت از حزب الله لبنان و حماس، اتحاد با انقلابیون بحرین و جنبش انصارالله در یمن، این کشور از جایگاهی در منطقه برخوردار شده که در یک دهه اخیر بی‌سابقه است.» 
 
این روزنامه نوشت: «علی آهنی» سفیر ایران در پاریس به این اتهامات پاسخ و دیدگاه‌های کشورش از اوضاع منطقه را توضیح داد. 

ژون آفریک در ابتدا این سوال را مطرح کرد که از دیدگاه برخی ایران یک بازیگر کلیدی است و از دیدگاه برخی دیگر کشوری منفور و عامل بی‌ثباتی. کدام دیدگاه درست است؟ 
علی آهنی گفت: ایران در جهان اسلام، در میان کشورهای جنبش عدم تعهد و همچنین در عرصه بین المللی نفوذ دارد. به علاوه ایران بازیگری مهم در این منطقه پر تنش است. ما همواره گفته‌ایم راهبرد ما جستجوی آرامش و ثبات است زیرا صلح در راستای منافع ماست. 

آهنی در مورد اتهامات رژیم صهیونیستی به ایران مبنی بر اینکه این کشور تهدیدی برای جهان است، گفت: رژیم صهیونیستی از جدیت و ثبات ایران در مورد مسئله فلسطین نگران است. اسرائیل تمام توان خود برای تبلیغات علیه ما را به کار می‌گیرد تا نوعی ایران هراسی را در منطقه و سایر نقاط جهان ایجاد کند. 

وی ادامه داد: از دیدگاه ایران کشتارهایی که اسرائیل به طرق مختلف مرتکب می‌شود و سیاست‌های غیر انسانی و نژاد پرستانه غیر قابل قبول آن‌ها نگران کننده است. 

علی آهنی در بخشی دیگر از اظهارات خود گفت: ما با حماس و دیگر گروه‌های فلسطین که قصد دفاع از سرزمین‌های خود را دارند، رابطه نزدیک داریم. ما فکر می‌کنیم باید به اصل مقدس دموکراسی که‌‌ همان «هر نفر یک رای» است، احترام گذاشت. 

وی ادامه داد: اگر ما از مردم بحرین حمایت می‌کنیم بدان معنا نیست که در آنجا مداخله می‌کنیم. در آنجا شما می‌توانید شاهد مداخله نظامی عربستان سعودی باشید. نمی‌توان هیچ راه حلی را از خارج، به بحرین، یمن و سوریه تحمیل کرد؛. باید به آن‌ها احترام گذاشت و آن‌ها را برای پذیرش راه حل‌های سیاسی هماهنگ آماده کرد. 

علی آهنی در پاسخ به سوالی درباره حمایت ایران از جنبش انصارالله گفت: ما این مسئله را به طور رسمی تکذیب کرده‌ایم. ما در حوزه سیاسی، اخلاقی و مسائل انساندوستانه از آن‌ها حمایت می‌کنیم. 

سفیر کشورمان در فرانسه در مورد رقابت عربستان سعودی با ایران و رویکرد تهاجمی این کشور علیه ایران گفت: عربستان سعودی با داشتن چنین نگرشی در مورد ایران و اصرار بر چنین رقابتی مرتکب اشتباه می‌شوند. ایران و عربستان سعودی دو کشور مهم و دو بازیگر اصلی در این منطقه و حتی در جهان اسلام هستند. 

وی ادامه داد: آن‌ها (عربستانی‌ها) باید واقع گرا باشند و به جای آنکه به خصومت علیه ایران بیاندیشند، به همکاری در منطقه برای ایفای نقشی سازنده بیاندیشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار