در حاشیه های پزشکی این هفته بررسی شد؛

نصب برچسب های تقلبی بر روی داروها/ رسیدن تورم به قیمت کلیه/ توفیق اجباری سفر به پاکستان برای دانشجویان پزشکی + فیلم

حاشیه های پزشکی این هفته سراغ برچسب های تقلبی بر روی داروها، افزایش قیمت کلیه، سایه خصوصی سازی بر سر آزمایشگاه های دولتی و توفیق اجباری سفر به پاکستان دانشجویان فزیوتراپی برای کسب علم رفت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، حاشیه های پزشکی که امشب از بخش خبری 20:30 شبکه دو سیما پخش شد به سراغ برچسب های تقلبی بر روی برخی داروهای قاچاق رفت که در این بخش از گزارش یک قلم دارو به دستمان رسید که هم دارای برچسب اطمینان و تاریخ انقضاء برای سال 2015 بود اما وقتی برچسب نصب شده بر روی این دارو را خراشیدیم متوجه شدیم تاریخ انقضاء این دارو برای سال 2012 بود.

رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در این خصوص گفت: اساسا یکی از دلایل که موجب توقف طرح شبنم شد سوء استفاده ازبرچسب ها بود که در برخی موارد بر روی کالاهای قاچاق نصب می شد و ظاهر رسمی به آن کالا می داد.

وی تاکید کرد: درصورتی که برچسب سازمان غذا و دارو تهیه شود امکان ورود کالاهای قاچاق که برخی از آنها تقلبی هستند از بین می رود و امیدواریم این برچسب ها تا سال جاری اجرایی شود.
 
تورم به کلیه رسید
 
موضوعی که این روزها وزیر بهداشت را آزرده خاطر کرده است موضوع 2 برابر شدن قیمت کلیه است و مدیرعامل انجمن بیماران کلیوی نیز اعلام کرده شیب صعودی قیمت کلیه به این دلیل است که قیمت کلیه طی دو سال گذشته افزایشی نداشته است.
 
حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در این زمینه گفت: شما می دانید حداقل میان 25 هزار نفری که در صف انتظار پیوند کلیه قرار دارند نمی شود موضوع خرید کلیه را از آنها گرفت این درحالی است که برخی از این افراد علاقه دارند پول دهند تا از این وضعیت نجات پیدا کنند.
 
وی اضافه کرد: به نظر می رسد ما همچنان مجبور هستیم در این خصوص سکوت کنیم.
 
سایه خصوصی سازی بر سر آزمایشگاه های دولتی
 
فارغ التحصیلان علوم آزمایشگاهی این روزها گلایه های زیادی دارند و این درحالی است که یکی از این فارغ التحصیلان می گوید: حداکثر خواسته ما جزء حداقل خواسته های دیگر گروه های پیراپزشکی است.
 
وی افزود: واحدهای درسی که ما در دوران تحصیل می گذرانیم در حدی است که تعداد آنها تنها کمی کمتر از دروس پزشک عمومی است.
 
فارغ التحصیلان این رشته معتقدند واگذاری بخش آزمایشگاه بیمارستان های دولتی به بخش خصوصی برای آنها دردسر ساز شده است و آنها معقتدند زمانی که برای کار به آزمایشگاه ها مراجعه می کنند حقوق این افراد تنها حدود 800 هزار تومان است.
 
زالی رییس سازمان نظام پزشکی در این خصوص گفت: برای رفع این نوع مشکلات باید تعرفه های خدمات آزمایشگاهی واقعی شوند و نیازمند بازنگری تعرفه ها در این حوزه هستیم.
 
توفیق اجباری برای سفر به پاکستان
 
با وجود اینکه در منطقه از نظر پزشکی پیشرو هستیم اما فیزیوتراپیست ها برای تحصیل در دروه دکتری این رشته مجبور  سفر به کشور پاکستان هستند. چندسالی است به دلیل نبود دوره دکتری فیزیوتراپی در کشور علاقه مندان برای ادامه تحصیل در این رشته باید به کشور پاکستان سفر کنند و در واقع کشور پاکستان مهد دکتری این رشته در منطقه شده است.

مجلس شورای اسلامی نیز با این موضوع مخالفت کرده اما تصمیم گیری را به وزارت بهداشت واگذار کرده است.

خضری، دبیر کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما در کمیسیون چندین بار این موضوع را مطرح کردیم، تصریح کرد: از شورای گسترش وزارت بهداشت که وزیر بهداشت رییس آن است درخواست کردیم تا این مشکل را برطرف کند.

قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت در این خصوص گفت: درحال حاضر اجازه ارائه چنین مدرکی را نداریم و شورای عالی برنامه ریزی باید در این زمینه اقدام کند.

بنابراین کارشناسان حوزه فیزیوتراپی برای ادامه تحصیل همچنان باید به فکر سفر به کشور پاکستان باشند تا شورای عالی برنامه ریزی با تصویب این مقطع تحصیلی موافقت کند.

برای دیدن فیلم اینجا کلیک کنید.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار