آموزش عالی در هفته گذشته با رویدادهای مهمی چون تعیین تکلیف وضعیت بررسی پرونده دانشجویان بورسیه، برگزاری نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی مواجه بود که درنهایت وزارت علوم با انتشار بیانیه ای به روند بررسی مجدد پرونده دانشجویان بورسیه خاتمه داد.

به گزارش خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران، در 9 اردیبهشت ماه اطلاعیه وزارت علوم مبنی بر روند بررسی مجدد پرونده دانشجویان بورسیه از سوی این وزارتخانه منتشر شد که در این اطلاعیه آمده است که  در رسیدگی مجدد، از بین ۳ شرط عدم اشتغال همزمان با تحصیل، معدل و سن، شرط عدم اشتغال نسبت به دو شرط دیگر قابل تفسیر تشخیص داده شد. 

علیرغم صراحت­ های موجود قانونی دربحث اشتغال که مورد تاکید دیوان محاسبات کشور نیز قرار گرفت و تعهد ماخوذه از همه پذیرفته­شدگان مبنی بر عدم اشتغال به امور غیر مرتبط با تحصیل، «اشتغال غیر دولتی موقت» از مصادیق اشتغال همزمان با تحصیل خارج شد و به این اعتبار و عمدتاً به دلیل تفسیر مربوط به اشتغال، قریب به ۱۲۰ نفر مشمول تغییر رأی شدند، همچنین ۸۷ نفر دیگر نیز از این مجموعه در صورت وصول پاسخ مثبت در مورد استعلام­های انجام شده از محل کار و یا هیأت امنای دانشگاه محل خدمت (مربوط به مربیان شاغل به تحصیل) با تغییر رأی قبلی روبه رو خواهند شد. 

از این ۲۰۷ نفر، ۷۸ نفر دارای حکم بورس می‌­باشند و مابقی به دلیل عدم جایابی و عدم صدور حکم بورس، کماکان مشمول ادامه تحصیل با هزینه شخصی خواهند بود. بنابراین ادامه بورس قریب به 10 درصد از مجموع حدود ۸۰۰ نفر اولیه تایید شد.  
 
آمار مشمولان محروم از تحصیل به ۳۹ نفر رسیده است همچنین از ۵۱۲ نفر مربیان پیمانی دانشگاه‌ها که ادامه تحصیل و ماموریت تحصیلی آن‌ها صرفاً با تأیید هیأت امنای دانشگاه می‌سر است، ۳۷۱ نفر موفق به اخذ موافقت هیأت امنا نشده‌اند؛ لذا ادامه تحصیل آن‌ها با مشکل قانونی مواجه است.  
 
سایر موارد مذکور در اطلاعیه آبان ماه ۹۳ پس از رسیدگی مجدد، بدون تغییر می‌ماندچنانچه  برای آن دسته از پذیرفته­شدگان تحت عنوان «تبدیل به داخل»، که فاقدجایابی و حکم بورس بوده و علی رغم مساعدت­های صورت پذیرفته در سال گذشته برای ارائه اعلام نیاز از دانشگاه­‌ها تاکنون موفق به این امر نشده‌اند، وفق مقررات و نظر دیوان محاسبات کشور امکان ادامه پرداخت شهریه دانشگاهی وجود ندارد. 

بدیهی است در صورت ارائه اعلام نیاز تا پایان تحصیل، صدور حکم بورس امکان پذیر خواهد بود، بنابراین تلاش­های انجام شده در طول ۱۵ ماه گذشته مرتبط با این پرونده که عملاً به نقطه پایان رسیده است، ابتدائاً با پیگیری نهاد نظارتی مسئول یعنی دیوان محاسبات کشور آغاز شد و سپس با بررسی­ های مستمر در وزارت خانه و در عین انعطاف با هدف حل مسئله در چهارچوب مقررات و تاکیدهای نهاد نظارتی دنبال شده و اظهار نظرهای متنوع و متعدد در این روند با اظهار نظرهای اعلام شده توسط دیوان محاسبات کشور مغایرت دارد در طرف دیگر، اصرار و تاکید مقامات عالی کشور بر ضرورت پی­گیری مسئله و پایبندی به قانون و مقابله با فساد در همه جا وابراز حساسیت و نگرانی اقشار مختلف دانشگاهی در خصوص اعمال فشار‌ها و جو­سازی­های غیر علمی برای تغییر روند رسیدگی، قرار دارد. همین احساس مسئولیت­هاست که امید برای صیانت محیط­های دانشگاهی را تقویت می‌کند.  
 
 افتتاح سومین نمایشگاه تجهیزات ومواد آزمایشگاهی ساخت داخل  

 در هفته گذشته سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت داخل برگزار شد که طبق اعلام اسماعیل قادری فر، مدیرکل دفتر تجاری سازی و فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوی با راه اندازی سامانه سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ثبت و سفارش و پیش‌خرید تجهیزات آزمایشگاهی از 1600 میلیارد تومان گذشت. 
 
وی بیان داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و برای فرهنگسازی و حمایت از خرید داخلی اقدام به راه‌اندازی سامانه جامع سومین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی کرده است. 
 
محمد فرهادی، وزیر علوم تحقیقات وفناوری با بیان انعقاد تفاهم نامه همکاری با معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری اظهار داشت : تفاهم‌نامه‌ای با مبالغ ۳۰ میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و ۲۰ میلیارد تومان از سوی وزارت علوم منعقد شده و قرار است ۳۰ میلیارد تومان نیز دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات و مواد آزمایشگاهی هزینه کند. 
 
وی افزود : با این حمایت‌ها می‌توان به اهداف مورد نظر و شیوه‌هایی که پیش رو قرار دارد برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و مراکز علمی در کشور محقق شود. 
 
فرهادی در ادامه گفت : آزمایشگاه‌ها امسال گسترده می‌شود و به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرندالبته خوشبختانه امسال برای تکمیل آزمایشگاه‌ها بودجه متمرکز در نظر گرفته شده است که 50 آزمایشگاه مرجع در کشور مکان‌یابی و گسترش می‌یابد.  
 
ماهواره دوم دانشگاه شریف تحویل داده شده است 
 
محمود فتوحی هفته گذشته از کامل شدن دومین ماهواره دانشگاه شریف خبرداد و گفت:  ماهواره دوم این دانشگاه را تحویل داده ایم اما تصمیم گیری درخصوص پرتاب این ماهواره به زودی صورت می‌گیرد و زمان دقیق آن مشخص نیست. این درحالی است که ماهواره دانشگاه صنعتی شریف که توسط محققان این دانشگاه طراحی و ساخته شده است هنوز تاریخ دقیقی از پرتاب آن اعلام نشده است. 
 
 


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.