گرگان؛

تولید 79 نوع دارو در گلستان

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی گلستان از تولید 79 نوع دارو در سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گرگان،جوشقانی افزود:در سال گذشته 79 نوع دارو ،46 عصاره و اسانس در 3 کارخانه تولید دارو استان تولید شد.

وی با اشاره به آغاز تولید کارخانه آریاتیناژن در استان افزود: در سال گذشته داروی تیناگراست که دارویی نوترکیب است و برای درمان همه بیماران سرطانی که شیمی‌درمانی برای آنها انجام می‌شود، قابل استفاده است، در این کارخانه تولید شد.

جوشقانی بیان کرد: سال گذشته بیش از 525 هزار و 106 قرص در این کارخانه تولید شده است.
وی ادامه داد: این دارو را برای درمان بیماران مبتلا به نوتروپنی مادرزادی، برخی بیماران ایدزی و کسانی که برای پیوند مغز استخوان یا درمان سرطان شیمی درمانی یا پرتو درمانی کرده‌اند، تجویز می‌کنند.

جوشقانی گفت: در گلستان 409 گونه گیاه دارویی متعلق به 94 تیره گیاهی شناسایی شده است که 156 گونه آن در جنگل‌ها، 98 گونه در مراتع، 47 گونه در زمین‌های زراعی  و 108 گونه به صورت مشترک در اراضی جنگلی، مرتعی و زراعی رویش دارند.

وی با اشاره میزان تولید در کارخانه گیاه اسانس استان گلستان افزود: در سال گذشته بیش از 37 نوع دارو و 46 نوع عصاره و اسانس به تعداد553 هزار عدد تولید شده که نسبت به سال قبل از آن 20 درصد افزایش یافته است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان گلستان گفت: همچنین در این مدت 35 میلیون قرص، 600 هزار بطری شربت، 11 عدد کپسول، 128 هزار بسته پودر خوراکی و 30 تن پودر پرمیکس در کارخانه تولید دارو نیاک استان گلستان تولید شده که نسبت به سال قبل از آن 50 درصد افزایش نشان می‌دهد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.