عضو کمیسیون معماری و شهرسازی گفت: صدور 2 مرحله ای پروانه تا پایان تابستان در کمیته مورد بررسی قرار می گیرد و برای تصویب به هیئت دولت ارسال می شود.

به گزارش خبرنگار شهری باشگاه خبرنگاران، محمد سالاری، عضو کمیسیون معماری و شهرسازی در جلسه  شهرسازی با اشاره به پیشنهادات جدید در صدور پروانه اظهار کرد:با توجه به شکل گیری تغییراتی در معاونت شهرسازی و معماری و رویکرد تعامل شورای شهر با نهادها و سازمان های ذیربط، کمیته ای پنج نفره در ارتباط با موضوعات نظام مهندسی تشکیل شده است تا صدور پروانه مورد بررسی قرار بگیرد .

وی افزود: این کمیته پنج نفره متشکل از غفرانی ریاست سازمان نظام مهندسی، واحدی مدیر کل شهرسازی و معماری،کریمی، معاون معماری استانداری تهران، پشمچی زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران و مظاهری در این کمیته شرکت دارند و پیشنهاداتی در این زمینه مطرح شده است .

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به پیشنهادات ارائه شده تصریح کرد:مدل و الگویی جدید در ارتباط با صدور پروانه و پایان کارهای ساختمانی در کل کشور به ویژه تهران ارایه شده که باعث الگو پذیری سایر کلانشهر هانیز می شود .

وی با اشاره به تفاوت این طرح نسبت به طرح قبلی گفت :تفاوت این مدل به لحاظ شکلی در مقایسه با مدل قبلی صدور پروانه به این شکل است که در این مدل 2 پروانه صادر می شود، پروانه اولیه یا به عبارت دیگر پروانه شهرسازی و پروانه مرحله دوم یا پروانه نهایی ساختمان را شامل می شود  .

سالاری ادامه داد:در فرآیند صدور پروانه اولیه کارگزاری تعریف شده که مهندسین ذیصلاح حقیقی یا حقوقی اقدامات فنی و اداری مربوط به صدور پروانه را انجام می دهند که میزان بارگذاری، سطح اشغال تعداد طبقات به شهرداری منطقه ارایه می شود و شهرداری منطقه با در نظر گرفتن مفاد طرح تفصیلی و طرح جامع و مقررات ملاک عمل و مصوبات شورا در اخذ عوارض، مطالبات خود را  دریافت می کند و در کوتاهترین زمان پروانه را صادر می کند. 

وی در ادامه گفت: پروانه مرحله دوم زمانی صادر می شود که مالک و کارفرمای ملک، تمام بررسی های لازم را در احداث ساختمان انجام داده و سرمایه  گذاری های لازم را را نیز تهیه کرده و تصمیم جدی در ساخت دارد. 


سالاری افزود :در مرحله دوم، نقشه های فاز 2 اعم از معماری، سازه، برق، مکانیک و اخذ برگه های چهار جانبه مهندس و ناظر و مجری دریافت می شود .

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی با اشاره به مزیت این طرح تصریح کرد:پروژه های نیمه تمام که مورد نقد شهروندان و دیده بان شهر و رسانه های جمعی است و همچنین گود برداری های رها شده ساماندهی می شود .

وی تاکید کرد :در این طرح مالک اگر سرمایه گذاری لازم را نداشته باشد، می تواند پروانه اول را بگیرد وبعد از فراهم شدن سرمایه لازم اقدام به گرفتن مهندس کند. 

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی ادامه داد:مجموعه دوستان در وزارت راه و شهر سازی اقدامات لازم را جهت کاهش فرآیند بروکراتیک اداری در کمیته ای متشکل از هییت شهرسازی، رییس سازمان نظام مهندسی استان تهران رییس تشکل های وزارت راه و شهرسازی و کمیسیون شهرسازی شورا تشکیل شده تا این طرح مورد بررسی کارشناسی قرارگرفته و نهایی شود. 

سالاری تصریح کرد: در متراژ‌های زیر دو هزار متر مجری بکار گرفته نشود، چرا که به تعداد پروانه‌های درخواستی مهندسین ذیصلاح وجود ندارد و این باعث ناراحتی گسترده در سطح تهران شده است.

وی ادامه داد: در مجموعه جلسات بناشد که تا 15 روز آینده مجری طی یکسال برای متراژ 2 هزار متر تا هزار متر به کار گرفته نشود تا بستر سازی‌های لازم برای ایجاد بانک اطلاعات مهندسین ایجاد شود و اگر بیمه برای آن‌ها در جای دیگری رد نمی‌شود و در جای دیگری شاغل نیستند، به صورت تمام وقت در پروژه حضور داشته باشند و بعد از بسترسازی ابقا شود.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی تاکید کرد: مدت اعتبار برگه‌های نظارت که بر خلاف رویه قبلی یک سال بود، از این به بعد به مدت اتمام پروژه مکلف به ارائه خدمات باشد و شهرداری مکلف شد ساختمان‌ها را بر اساس مساحت و تعداد طبقات و پیچیدگی سازه‌‌ای صادر کند، این در حالی است که در پرونده‌ها و در مقایسه‌ با کشورهای دیگر و از میان 189 کشور در رتبه 172 قرار دارد و به این ترتیب در روند صدور پروانه‌ در وضعیت وحشتناکی قرار داریم. این در حالی است که سنگاپور در رتبه اول قرار دارد اما در تهران و در مناطق 11 و 12 زمان صدور پروانه طولانی تر است و میانگین صدور پروانه در کشور حدود 6 ماه است.

سالاری در پایان گفت: مدل 2 مرحله‌ای صدور پروانه تا پایان تابستان در کمیته‌ها بررسی می‌شود و به وزارت راه و شهرسازی ارائه می‌شود تا برای تصویب به هیات دولت ارسال شود. این مدل منبعث از مبحث دوم قوانین نظام مهندسی کشور است که در حال تغییر است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تابستان ، پروانه ، ساخت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار