دبير اجرايی سومين جشنواره زيست فناوری گفت: در حال حاضر سهم ایران از بازار بین‌المللی زیست فناوری دنیا 500 میلیون دلار است.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از  مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر سیروس زینلی، دبير اجرايی سومين جشنواره زيست فناوری، بیان کرد: زيست فناوری در عرصه‌های پزشکی، کشاورزی، محيط زيست و صنعت، دارای کاربردهای فراوانی است.

او با بیان این‌که، این رشته به عنوان دست‌کاری و تغييرات ژنتيکی، آن‌هم با قابلیت‌های ویژه‌ای تعریف می‌شود، افزود: در واقع اين علم برای سلامتی، تامين غذا، حفظ محيط‌ زيست و غیره مفيد است و معمولا در رديف پنج اولويت اول کشورها قرار می‌گيرد. 

زینلی با اشاره به ضرورت افزایش سهم ایران در بازار جهانی زیست فناوری، گفت: ستاد توسعه زیست فناوری در تلاش است تا با توسعه صادرات و تامين نيازهای داخلی کشور بتواند سهم ايران را از بازارهای جهانی در زمينه فرآورده‌های زيست فناوری افزايش دهد، به گونه ای که در سال 1404 سهم ايران را به سه درصد جهانی برساند.

وی درباره فوائد رشته زیست فناوری برای کشور، تصریح کرد: به عنوان مثال برای تهيه نيم گرم هورمون رشد، بايد هزاران مغز را شکافت و هورمون را استخراج کرد؛ اما زيست‌فناوری اين امکان را به‌وجود آورده است تا بتوان به روش آزمايشگاهی، داروی هورمون رشد را توليد کرد.

وی با بيان اين‌که محققان، دانشجويان، مسئولان اجرايی کشور و ساير علاقه‌مندان در زمره بازديدکنندگان ما قرار می‌گيرند، گفت: شرکت‌های حاضر توان زيست فناوری خود را در عرصه‌های مختلف نمايش می دهند تا هم شرکت کنندگان داخلی و هم مدعوین کشورهای دیگر با این توانمندی ها آشنا شوند.

وی افزود: نهادهايی مانند صندوق نوآوری و شکوفايی و صندوق حمايت از پژوهشگران درباره شيوه‌های حمايتی‌ خود از شرکت‌های دانش بنيان و پژوهشگران نیز در این نمایشگاه به ایراد صحبت‌هایی می‌پردازند. 

به گفته وی، در برنامه فن بازار و کريدور تجاری‌سازی نيز غرفه‌هايی برای ارائه انواع خدمات و راهنمايی در زمينه تجاری‌سازی، چگونگی ثبت شرکت، کارآفرينی، صادرات، توليد و غیره در نظر گرفته شده است. 

سومين جشنواره زيست فناوری ايران به همت ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی از 31 ارديبهشت تا دوم خردادماه برگزار می شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار