پژوهشگران دانشگاه شهركرد موفق شدند از طريق نمونه خون مادر در هفته نهم بارداری ، جنسيت جنين را تعیین کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد به نقل از روابط عمومي دانشگاه شهرکرد؛پژوهشگران پژوهشکده فناوری جنین دانشگاه شهرکرد موفق شدند جنسیت جنین را در هفته نهم بارداری از طریق نمونه خون مادر تعیین کنند.

رئيس پژوهشكده فناوری جنين دانشگاه شهركرد گفت: در این تکنیک با استفاده از روش های پیشرفته مولکولی، DNA جنینی که به مقادیر بسیار ناچیز در خون مادر وجود دارد جداسازی و پس از شناسايي توالی های اختصاصی مربوط به جنسیت با استفاده از روش Real Time PCR ، جنسيت جنين مشخص می شود.

دكتر حسین حسن پور افزود: برابر بررسي‌هاي به عمل آمده، دقت این روش بسیار بالا بوده و احتمال خطا در آن بسیار اندک است.

به گفته وی؛ خطر این روش، برای سلامتی مادر و جنین نسبت به روش های تهاجمی معمول در حد صفر است.

دكتر حسن پور ابراز اميدواری كرد: پژوهشكده فناوری جنين دانشگاه شهركرد از اين طريق خدمات ارزنده ای به جامعه پزشكي استان و كشور ارائه کند.

تشخیص زود هنگام جنسیت جنین در بیماری های ژنتیکی وابسته به جنس اهمیت فراوانی دارد و می تواند در پیشگیری از بیماری های ژنتیکی در خانواده های پرخطر، نقش بسزایی داشته باشد.

گفتنی است پژوهشكده فناوری جنين دانشگاه شهركرد در سال 1382 تأسيس شد و هم اكنون با دارا بودن گروه های پژوهشی سلول های جنينی، جنين و سلول‌های بنيادی، ژنتيک سلولی مولكولی، شيبه‌ سازی و حيوانات فرا ريخته مشغول به فعاليت می باشد.

دانشگاه شهرکرد در کیلومتر 2 جاده شهرکرد ( مرکز استان چهارمحال و بختیاری ) به سامان، در ابتدای بلوار رهبر قرار دارد.

این دانشگاه، در غرب مرکز استان چهارمحال و بختیاری ( شهرکرد ) واقع شده و در حال حاضر، نزدیک به 6 هزار دانشجو در 119 رشته تحصیلی در مقاطع مختلف و 5 پژوهشکده و مرکز تحقیقاتی دارد.


انتهاي پيام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۴
احسنت به شما نوآوران عرصه پزشکی
خدا قوت
باید علم در ایران آنقدر پیشرفت کنه که دیگه محتاج خارج نباشیم