شعر نوجوان ما به دلیل نبود تخصص کافی و جسارت لازم در کار شاعران این حوزه شعری بلاتکلیف است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری نشست معرفی کتابهای جدید دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری که امروز در غرفه نمایشگاهی انتشارات سوره مهر برگزار شد حسین فتاحی نویسنده و مسئول دفتر کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: همه دوستان می‌دانند که دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری از ابتدای تشکیل حوزه فعالیت داشته اما این فعالیت به صورت متمرکز نبوده و عناوین مختلفی را به خود گرفته است.

وی ادامه داد: بیشتر اثار خوب سی سال گذشته مربوط به فعالیت دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری بوده اما از چند سال قبل این بخش دفتر مستقلی به خود اختصاص داده و در چهار الی 5 سال اخیر حدود 180 اثر از جمله 61 جلد کتاب در حوزه کودک را به دست انتشارات سوره مهر سپرده‌اند.

مسئول دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری ادامه داد: هم اکنون مجموعه قصه‌های شیرین ایرانی با هدف اشنایی هر چه بیشتر بچه‌ها با ادبیات کهن ما بر روی میز کاری دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری قرار گرفته و از این مجموعه 10 جلد چاپ شده است.

فتاحی اظهار داشت: درب دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری به روی همه نویسندگان ناشران باز است.

وی در خصوص برنامه‌های پیش بینی شده دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری گفت: ما هم اکنون در صدد گرد‌اوری مجموعه‌هایی در ارتباط با پیامبران ادبیات طنز تاریخ ایران و افسانه‌های ایرانی در صدد اینها برآمده‌ایم.

وی افزود: من از آقای امیرزاده می‌خواهم که مدت زمان چاپ کتاب را کوتاه کند تا نویسندگان گرایش بیشتری به تولید کتاب داشته باشند.

وی اظهار داشت: در خصوص تفاوت میان کتابهای کودک و نوجوان با بزرگسال باید بگویم فضای ذهنی کودک کودکانه‌تر از فضای ذهنی نوجوان است زیرا نوجوان علاقه بیشتری به مباحث ماجراجویانه دارد.

وی ادامه داد: هم چنین فضای ذهنی بزرگسال با نوجوان متفاوت است.

همچنین اروندی کارشناس دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری در بخش دیگری از این نشست گفت: به نظر من ماجراجویی فقط یک بخش از ادبیات نوجوان به حساب می‌آید و شعر نوجوان شعری بلاتکلیف است چون اتفاق تازه‌ای در آن رخ نداده است گفت: دنیای شعر نوجوان دنیای پس از بلوغ بوده که در آن مباحثی چون عشق نیز مطرح می‌شوند اما ما تخصص و جسارت پردازش به این مباحث نداریم شاعران ما باید به کتابهای شاعران خارجی نگاه کنند تا ببنینند که جسارتها آنها از چه جنسی است و چگونه آثار مناسبی برای نوجوانان می‌نویسند.

این کارشناس دفتر ادبیات کودک و نوجوان حوزه هنری افزود: امروزه چون شعر خوب نوجوان نداریم نوجوانان به اشعار متناسب با اشعار گروه بزرگسال گرایش پیدا می‌کنند البته جسارت لازم در داستان نوجوان وجود دارد.

وی در خصوص این که آیا کتابهای الکترونیک تهدیدی برای کتابهای کاغذی به حساب می‌آیند من در سال 78 الی 79 در مجله‌ای کار می‌کردم و با یک مهندس الکترونیک صحبت کردم می‌گفت سال 2005 سال حذف فیزیکی کاغذ است اما امروز این نگرانی وجود ندارد البته ما باید از هر وسیله‌‌ای برای ترویج فرهنگ کتابخوانی بهره بگیریم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار