فرماندار شهرستان مشگین‌شهر گفت: بقعه شیخ حیدر متعلق به دوران صفویه و بر اساس معماری ایرانی اسلامی احداث شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل؛ مقبره شیخ حیدر که بنایی است برج مانند، در باغ سبز و با صفایی که قبرستان قدیمی  مشگین شهر بوده و الان در مرکز شهر واقع شده‌است و این مجموعه تحت شماره ۱۸۴ به ثبت آثار باستانی ملی رسیده‌است.

در مورد قدمت بنا و تاریخ احداث آن روایات تاریخی گوناگونی وجود دارد عده‌ای از باستان شناسان و مورخین سال بنای آن را اوایل قرن دهم یعنی سال ۹۱۵ هجری قمری می‌دانند.

طرح ساماندهی مجموعه ملی شیخ حیدر مشگین‌شهر آغاز شد‌

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: طرح ساماندهی مجموعه ملی شیخ حیدر مشگین‌شهر آغاز شده که با پیش‌بینی‌های انجام شده این طرح تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

حاجی زاده افزود: اجرای این طرح یکی از اولویت‌های مهم واساسی اداره کل میراث فرهنگی بوده که تلاش می‌کنیم تا موعد مقرر با تسریع در عملیات اجرایی این پروژه آن را به بهره برداری برسانیم.

وی همچنین از افتتاح بخش تجاری این مجموعه تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: این مجموعه که جزو آثار ملی کشور بوده و در این ردیف به ثبت رسیده است ظرفیت جذب هر چه بیشتر گردشگران را دارد که باید در این حوزه مسئولان امر تلاش کنند.

هزینه 60 میلیارد ریالی برای ساماندهی مجموعه شیخ حیدر مشگین‌شهر

فرماندار مشگین‌شهر گفت: در مرحله نخست اجرای طرح ساماندهی مجموعه شیخ حیدر مشگین‌شهر ۶۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

ابراهیم امامی افزود: عملیات اجرای طرح ساماندهی مجموعه شیخ حیدر مشگین‌شهر 10 سال پیش آغاز شده و پس از توقف 10 ساله هم اکنون شاهد آغاز مجدد اجرای این طرح در شهر مشگین‌شهر هستیم که این امر می‌تواند ثمرات بسیاری زیادی را برای شهرستان به دنبال داشته باشد.

وی افزود: در سال 84 که اجرای طرح ساماندهی مجموعه آغاز شد 60 میلیارد ریال برای اجرای آن هزینه شده و بخشی از عملیات کار ساماندهی نیز انجام شده اما با یک وقفه بلندمدت مواجه شده و نتوانست عملیات اجرایی خود را تکمیل کند.

امامی بیان کرد: در حال حاضر پیمانکاری قوی و دارای صلاحیت لازم برای اجرای دوباره این طرح انتخاب شده و کار ساماندهی مجموعه آغاز شده که امیدواریم بتوانیم با پیگیری عملیات اجرایی این پروژه شاهد بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از ساماندهی مجموعه شیخ حیدر باشیم.

اختصاص 13 میلیارد ریال برای آغاز مجدد مجموعه شیخ حیدر مشگین شهر

فرماندار شهرستان مشگین‌شهر از اختصاص 13 میلیارد ریال اعتبار برای آغاز مجدد طرح ساماندهی این مجموعه ملی خبر داد و گفت: امیدواریم بتوانیم با تخصیص این میزان اعتبار در نظر گرفته شده شاهد اجرای کامل طرح و بهره‌برداری از آن در زمان مقرر باشیم.

امامی تصریح کرد: کار ساماندهی مجموعه شیخ حیدر مشگین‌شهر شامل بخش‌های مختلف نظیر موزه، رواق،صحن، نگارخانه، سالن آمفی تئاتر، فروشگاه، پارکینگ و برخی امکانات خدماتی و رفاهی بوده که بخشی از آن در مرحله نخست که 10 سال پیش بوده اجرایی شده و عملیات باقیمانده نیز تا پایان سال آینده اجرایی شده و آماده بهره‌برداری کامل می‌شود.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.