مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی گفت: تشکیل تعاونی‌های توسعه و عمران شهرستانی و سهامی عام، هدایت منابع مردمی به بخشهای تولیدی و بسترسازی برای ورود بخش تعاونی به فعالیت‌های اقتصادی است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران، علیرضا ناطقی مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در حاشیه اولین کارگاه آموزشی شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و تعاونی سهامی عام  ضمن تاکید به نقش موثر تعاونی‌های نوع جدید در جلب مشارکت مردم در سرمایه گذاری‌ها، هدف ایجاد شرکت‌های تعاونی تنوع جدید از جمله توسعه و عمران شهرستانی و تعاونی سهامی عام را توسعه پایدار در سطح شهرستانها  و افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی خواند.

وی  با اشاره به قانون تاسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی که در تاریخ 28/9/1389 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است گفت: رشد و توسعه اقتصادی کشورها در گرو اجرای پروژه های مختلف زیر ساختی وتولیدی و خدماتی بوده و افزایش کارایی و کیفیت ارایه محصولات وخدمات از جمله اهداف اصلی آنها به شمار می رود. 

ناطقی افزود : محدودیت منابع بودجه ای دولت ها برای تامین مالی پروژه های بزرگ و همچنین تقاضای زیاد موجود در زمینه سرمایه گذاری در این پروژه ها، کشورها را بر آن داشته تا تمام تلاش خود را در بهره گیری از مشارکت فعال بخش های غیر دولتی و ایجاد فضای رقابتی مناسب برای فعالیت آنها بکار بندند که این تلاش ها در قالب مشارکت های عمومی – خصوصی  متبلور شده و موجب تسریع در روند توسعه اقتصادی کشور ها خواهد شد.

وی ادامه داد: طبق قانون" تاسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی"،  شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان شرکتی است که بمنظور تسریع در رشد و توسعه شهرستان، هدایت منابع مردمی به بخشهای تولیدی، بسترسازی برای ورود به فعالیتهای اقتصادی، انجام طرحهایی که به دلیل افزونه زا (رانت زا) بودن آنها، قابل واگذاری به بخش خصوصی نمی باشند تشکیل می شود. این شرکتها تابع قانون" تاسیس شرکتهای تعاونی توسعه و عمران شهرستانی" ، قانون بخش تعاونی و قانون اجراء سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی می باشند.

مدیرکل دفتر تعاونی‌های خدماتی با اشاره به لزوم انجام مدیریت جهادی توسط بخش تعاون، روی آوردن به بازار سرمایه‌ و استفاده از سرمایه‌‌های کوچک مردم (پذیره‌نویسی) از طریق تشکیل تعاونی‌های سهامی عام را بمنظور انجام کار‌های بزرگ اقتصادی راه‌گشا دانسته و افزود: براساس بند (9) ماده (1) قانون «اجراء سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی»، تعاونی سهامی عام نوعی شرکت سهامی‌عام است که با رعایت قانون تجارت و محدودیت‌های موجود در قانون مذکور تشکیل شده باشد. دراین نوع تعاونی‌ها سرمایه به سهام تقسیم شده و مسئولیت صاحبان سهام محدود به مبلغ اسمی سهام آنها است و مؤسسین آنها قسمتی از سرمایه شرکت را از طریق فروش سهام به مردم تأمین خواهند کرد. بنابراین مهمترین دغدغه کارآفرینان و صاحبان سرمایه یعنی تأمین سرمایه برای کارهای بزرگ تولیدی از این طریق برطرف خواهد شد.

گفتنی است ،در راستای تحقق برنامه های دفتر تعاونی‌های خدماتی و تبیین نقش شرکت های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و شرکت های تعاونی سهامی عام در کمک به ارتقاء سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی و تحقق اهداف بخش تعاون در اقتصاد جمهوری اسلامی ایران و ضرورت آشنایی مسئولین و کارشناسان ادارات کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان‌ها با فرآیند تشکیل و ثبت اینگونه تعاونی ها،  اولین کارگاه آموزشی تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی و سهامی عام  در مورخ 13/2/1394 با حضور کارشناسان ستادی و مدیران تعاون و روسای ادارات تعاون کار و رفاه اجتماعی استان های تهران، قم، البرز و قزوین برگزارشد. در این کارگاه ضرورت تاسیس شرکت‌های تعاونی توسعه و عمران شهرستانی و شرکت‌های سهامی عام و ارائه ضوابط و راهکارهای عملی به منظور تشکیل اینگونه تعاونی‌ها تبیین شد و در پایان مدیران و کارشناسان ادارات تعاون، کار ورفاه اجتماعی ضمن ارائه گزارشی از عملکرد ادارات خود، مشکلات و چالش‌های فرا روی تشکیل و ثبت این تعاونی‌ها را مطرح و مورد بررسی قرار دادند.

انتهای پیام/
برچسب ها: تعاونی ، توسعه ، عمران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار