چیت چیان مطرح کرد

ایران جزو معدود سازندگان نیروگاه‌های حرارتی و توربین‌های گازی در جهان/ خوداتکایی بیش از 90 درصد در این حوزه

وزیر نیرو گفت: نفوذ فناوری ایرانی فقط محدود به مرزهای ایران نیست و در سال 93، 81 درصد صادرات خدمات فنی و مهندسی به حدود 40 کشور دنیا صورت گرفت.

ایران جزو معدود سازندگان نیروگاه‌های حرارتی و توربین‌های گازی در جهان/ خوداتکایی بیش از 90 درصد در این حوزهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، حمید چیت‌چیان وزیر نیرو در افتتاحیه بیست و سومین کنفرانس بین‌المللی مهندسان مکانیک ایران با اشاره به مزایای برگزاری این نوع کنفرانس‌ها برای اساتید، صنعتگران و مدیران گفت: برگزاری‌ این دست از همایش‌ها باعث تبادل نظرهایی ارزشمند بین حوزه صنعت و دانشگاه صورت می‌گیرد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در سه دهه قبل احداث نیروگاه‌ها نیازمند شرکت‌های خارجی بود گفت: نگاه کلی به سه دهه قبل در زمینه احداث نیروگاه‌های حرارتی و آبی، احداث سدها، احداث خطوط انتقال برق، اجرای شبکه‌های بزرگ آب، ساخت دکل و تمام تأسیسات آب و برق با نگاهی خوشبینانه به بیش از 90 درصد نیازمند شرکت‌های خارجی بود.

وی در ادامه افزود: این آمار در حالی است که با تلاش پیگیر صنعتگران و پژوهشگران در طی 30 سال گذشته میزان خوداتکایی به بیش از 90 درصد رسیده و آمار قبل را معکوس کرده است و هم اکنون کشور ایران جزو معدود سازندگان نیروگاه‌های حرارتی و توربین‌های گازی در جهان به حساب می‌آید.

وزیر نیرو در ادامه به دستاوردهای عظیم حوزه نیرو اشاره و بیان داشت: توربین‌های بخار، ساخت ژنراتورها، ساخت سیستم‌های کنترل به عنوان پیچیده‌ترین سیستم، ساخت نیروگاه‌های آبی، ساخت اجزا و قطعات مختلف در این حوزه، ساخت لوله‌ها، اتصالات و شیرآلات، احداث سدها و تجهیزات به عنوان مهم‌ترین و عظیم‌ترین دستاوردهای صنعت نیرو در شرایط تحریم کشور به حساب می‌آید.

چیت‌چیان تصریح کرد: دستاوردهای حاصل در این حوزه فقط برای تأمین نیاز داخل نبوده و به 40 کشور دنیا محصولات و خدمات‌مان صادر می‌شد به گونه‌ای که در دو سال پیاپی 92 و 93، صادرات خدمات فنی و مهندسی صنعت آب و برق در صدر آمار بوده است و در سال 93 به تنهایی 81 درصد کل صادرات خدمات فنی و مهندسی به حوزه نیرو اختصاص داشته است که این آمار تماما نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های عظیم ایران و توانمندی‌های دانشمندان و صنعتگران ما است.

وزیر نیرو در خصوص چشم‌انداز آینده کشور گفت: ما در حوزه توسعه صادرات تلاش‌های فراوانی می‌کنیم خروج از رکود، رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نیازمند نگاه جدی به بازارهای خارج از کشور است.

چیت‌چیان در ادامه به ارتقای بهره‌وری اشاره و بیان داشت: دنیای امروز، دنیای رقابت است که ما برای بقا و رقابت در بازارها باید میزان بهره‌وری دستگاه‌های خود را بالا بریم.

همچنین ارتقای کیفیت و استانداردها و کاهش هزینه‌ها مجموعه‌ عواملی است که قابلیت رقابت را برای حوزه نیرو ایجاد می‌کند.

وی در پایان اظهار داشت: همچنین ما نباید از تنوع فناوری‌ها و به خصوص فناوری‌های جدید غافل شویم. هم اکنون سهم انرژی‌های نو در سبد تولیدی انرژی کشور بسیار پایین است که با توجه به ضرورت این مسئله باید بر روی آن بیش از پیش کار شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار