یک کارشناس آمریکایی در گفتگو با شبکه فاکس‌نیوز گفت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس با توافق هسته‌ای ایران مخالفند.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "چارلز کراتهامر،" تحلیلگر فاکس نیوز، درباره علت عدم شرکت برخی از رهبران کشورهای حاشیه خلیج‌فارس در نشست کشورهای عربی در کمپ‌دیوید که قرار است در آن درباره توافق هسته‌ای آمریکا با ایران صحبت شود، گفت: این که می گویند پادشاه عربستان سعودی با رییس‌جمهور آمریکا تماس تلفنی گرفته و از این که نتوانسته است در نشست کمپ‌دیوید حضور پیدا کند، اظهار تأسف کرده، مسئله‌ای نیست که صرفاً به مشکلات مسافرتی وی یا سایر رهبران کشورهای عربی بازگردد. 

کراتهامر افزود: شما لازم نیست یک مفسر یا کارشناس سیاسی باشید تا این پیامی را که با صدای بلند از سوی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به آمریکا فرستاده شده است، درک کنید. همین که شما دستکم یازده سال سن داشته باشید! این مسئله را به راحتی درک خواهید کرد. 

این موضوع، به یمن هیچ ربطی ندارد، بلکه به ایران باز می گردد. این به معنای رد توافقی است که آمریکا در شرف امضای آن با ایران است. کشورهایی که به بدترین وجه تحت تأثیر این توافق قرار خواهند گرفت (کشورهای حاشیه خلیج‌فارس) چنین پیامی را تلویحاً به ما داده‌اند که آنان به شدت با چنین توافقی مخالفند. 

علت اصلی که سران این کشورها به آمریکا نخواهند آمد، این است که آنچه آمریکا در ازای محدود کردن برنامه هسته ای به ایران پیشنهاد کرده است، در حقیقت تن در دادن به قدرت ایران در منطقه است، زیرا اوباما خودش گفته است که این توافق می تواند ایران را به قدرت موفق منطقه ای تبدیل کند، که با مخالفت شدید کشورهای حاشیه خلیج‌فارس روبرو شده است، زیرا نتیجه‌ی این توافقنامه ضربه شدید به امنیت کشورهای حاشیه خلیج فارس خواهد بود. از اینرو آنان می‌گویند: آمریکا نمی‌تواند ما را به صِرف امضای یک توافق امنیتی (که ضامن امنیت ما باشد) بخرد. حتی اگر چنین توافقنامه‌ای به صورت مکتوب تهیه و امضا شود، ارزش کاغذی را که روی آن نوشته شده است، نخواهد داشت. بی‌ارزش بودن این توافق امنیتی با توجه به تاریخچه این دولت (دولت اوباما) است که قول‌ها و تهدیدهایی را که مطرح کرده، انجام نداده است. 

کشورهای عربی (در نشست کمپ‌دیوید) هیچ چیز با ارزشی (از آمریکا) دریافت نخواهند کرد. یکی دیگر از کارشناسان فاکس‌نیوز گفت: البته کشورهای عربی به دریافت سلاح‌های (آمریکایی) که سال ها به دنبال آن بودند، دست خواهند یافت که البته مقادیر بسیار زیادی از دلارهای خود را باید برای آن بپردازند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۹:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
تا کور شود هر آنکه نتوان دید
Iran (Islamic Republic of)
موسی
۱۹:۳۰ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
تا کور شود هر آنکه نتوان دید
Iran (Islamic Republic of)
فرهاد
۱۸:۲۹ ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴
به کوری کشورهای عربی هم شده بایست توافق کنیم
آخرین اخبار