صنعت نفت کشور با وجود قدمت دیرینه هنوز داده جامع و کامل در حوزه میادین نفت و گاز ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت کشور بیش از 100 سال سابقه دارد و طبق گفته وزیر نفت و مسولان این حوزه ایران به عنوان دومین دارنده ذخایر گاز طبیعی جهان و سومین دارنده نفت خام دنیا از موقعیت ممتاز و تأثیرگذار در زمینه تأمین امنیت انرژی منطقه و جهان بهره‌مند است. 
 
با در نظر گرفتن رشد میزان مصرف و نیاز روزافزون به تولید بهینه از ذخایر هیدروکربری توجه ویژه به مقوله تولید صیانتی و افزایش بهره‌وری تولید و با نگاهی خاص به علوم کاربردی و فناوری‌های نوین در صنایع بالادستی نفت و گاز از جمله ژئومکانیک نفت از اهمیت خاصی برخوردار گردیده و به همین دلیل مورد توجه ویژه در برنامه‌های توسعه کلان صنعت نفت کشور قرار گرفته است. 
 
گفتنی است؛ کاربرد ژئومکانیک نفت از سال‌ها پیش در بخش‌های مختلف صنعت نفت دنیا و در موضوعاتی چون شکست هیدرولیکی ذخیره‌سازی زیرزمینی گاز طبیعی، یکپارچگی پوشش سنگ، ماسه‌دهی چاه‌ها، افزایش بهره‌دهی چاه‌ها، ‌انتخاب موقعیت و مسیر بهینه حفاری در چاه‌های انحرافی و افقی مطرح شده است. 
 
در همین راستا؛ هرمز قلاوند مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به موضوع ژئومکانیک در صنعت نفت، اظهار داشت: شاید 20 سال است که موضوع ژئومکانیک در صنعت نفت و گاز کل دنیا ورود پیدا کرده است ولی ایران هنوز در حوزه مهندسی و ساختار و بهره‌وری موفق نشده تا سازمانی را در این صنعت تعریف کند. 
 
وی یادآور شد: کارهای پژوهشی در حوزه ژئومکانیک مرتبط با نفت و گاز شناسایی و ویژگی‌های زمین شناسی شروع شده است که متأسفانه داده‌های ژئومکانیک در کشور کمتر است. 

قلاوند تاکید کرد: هم اکنون بانک اطلاعاتی و دیتای قوی در میادین نفت و گاز نداریم و بایستی مطالعاتی در این زمینه صورت گیرد که متأسفانه اطلاعات پربار و مستمر در میادین نفتی تشکیل نشده است. 
 
وی خاطرنشان کرد: ما در میادین نفتی با فقر اطلاعاتی مواجه هستیم. اگر ساختاری را در بحث نفت و گاز تعریفت کنیم بسیاری از مشکلات در مخازن و میادین برطرف می‌شود. 

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه برای توسعه و تحقق این امر نیاز به سرمایه گذرای بیشتر است، اظهار داشت: متاسفانه در کشور علی رغم همه مسایل، موضوع ژئومکانیک در صنعت نفت و گاز کمتر پرداخته شده است که بایستی در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.  
 
حمیدرضا کاتوزیان رئیس پژوهشگاه صنعت نفت گفت: بکی از ابزارهای مورد بحث، تولید صیانتی است که بکارگیری ابزار ژئومکانیک در آن باید لحاظ شود تا شناخت دقیقی نسبت به میادین و حفر مناسب چاه‌ها دست پیدا کرد. 
 
وی ادامه داد: ما به دلیل اینکه از این ابزار کمتر استفاده کردیم، هزینه‌های بسیاری را بابت عدم شناخت مخازن پرداخت کردیم به طوری که در بخش گاز، گاهی چاهی را حفر کردیم که به دنبال خود مخاطراتی را در پی داشته است. 
 
حال با سوزاندن فرصت‌های عالی، تازه به فکر ایجاد شبکه پژوهشی در زمینه ژئومکانیک نفت هستیم. متأسفانه هم اکنون اطلاعات جامع و دقیق پژوهشی و فناوری در زمینه ژئومکانیک نفت در راستای تولید صیانتی در کشور نداریم، شاید بتوان با راه‌اندازی شبکه خلا موجود را پر کرد.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار