عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات نهال و بذر کشور گفت:مصرف آب در بخش کشاورزی ایران 90 درصد است در حالی‌که متوسط جهانی مصرف آب در بخش کشاورزی حدود 70 درصد می‌باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛ عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات نهال و بذر کشور در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان؛گفت: هشدارهای بحران آب جدیست و تنها نمی توان به شیوه های مدرن آبیاری اتکا کرد بلکه می بایست با تغییر الگوی کشت محصولاتی را که مصرف آب کمتری نیاز دارند را جایگزین کرد

فومن عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات نهال و بذر کشور اضافه کرد: با توجه به خشکسالیهای اخیر و کاهش بارندگیها امروزه باید به سمت کاشت گیاهانی رفت که مصرف آب کمتری دارند.

فومن با بیان اینکه30 سال است که برروی گیاه سورگوم در حال تحقیق هستم افزود :این گیاه گیاهی با ارزش در حوزه کشاورزی است که هم در خوراک دام و طیور و همچنین استفاده های مختلف که در صنایع مواد غذایی استفاده می شود

وی افزود:این گیاه سابقه طولانی در ایران دارد و بیشترین توده های بومی این گیاه در خاورمیانه بعد از کشور یمن در ایران دیده می شود.

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات نهال و بذر کشور گفت : از خصوصیات بارز این گیاه می نوان مصرف بهینه اب در این گیاه اشاره کرد بطوریکه اگر برای یک هکتار ذرت 10 هزار متر مربع آب مصرف کنیم سورگوم نصف این مقدار اب یعنی 50 هزار متر مکعب را مصرف می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این گیاه تحمل خوبی به خشکی؛ کم آبی ؛شوری؛مسمومیت آلومینیم ،وعملکرد و پتانسیل بالای دارد می تواند جوابگوی نیازهای کشور باشد.

فومن خاطر نشان کرد:برنامه و هدف ما این بود که تا سال 1404 صد هزار هکتار از این گیاه در کشور کاشته شود اما با توجه به خشکسالیهای اخیر سطح کشت این گیاه به مقدار 300 هزار هکتار در برنامه افزایش پیدا کرده است.


انتهای پیام/س

برچسب ها: کشاورزی ، گیاهان ، کشور ، زنجان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.