باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

مدارس سمپاد خانه تکانی می‌شوند/زمزمه‌ی عادی شدن مدارس سمپاد قوت می‌گیرد

سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا به عبارت خلاصه "سمپاد" از مجموعه تشکیلات آموزش و پرورش است که فراز و نشیب‌های فراوانی از زمان تاسیس تا کنون را تجربه کرده است.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران؛ سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان "سمپاد" با هدف پرورش نسل جدیدی از نخبگان و معرفی نظام آموزش و پرورش کشور به جهان بخصوص در المپیادهای جهانی تاسیس شد. اما با اقدامات عجولانه و غیر کارشناسی به سرعت عملکرد مراکز سمپاد با انتقادات زیادی در آموزش و پرورش و حتی از بیرون مواجه شد.

بنابراین این گزارش تغییرات مدیریتی مراکز سمپاد و زمزمه‌ تعطیلی و یا عادی شدن این مراکز طی سال‌های اخیر چون حربه‌ای بازدارنده مانع از توسعه کیفی این مدارس شده است.

گفتنی است، این سازمان کمترین هزینه‌ را بر دوش دولت و آموزش و پرورش داشته‌اند و در عوض حمایت چندانی از سوی مسئولین نشده به گونه‌ای که اکنون مسئولان و دبیران مدارس سمپاد از خاطرات خوب و در خور گذشته یاد می‌کنند و افسوس اکنون را می‌خورند.

شاید عده‌ای معتقدند که جداسازی دانش آموزان تیز هوش از عادی کار درستی نباشد اما این مدارس پله صعودی برای کشف استعدادهای بکر علمی کشور بحساب می‌آید لذا در خصوص تعطیلی یا توسعه آن باید با احتیاط بیشتری عمل نمود.

سمپاد بی رویه گسترش یافته است
علی زرافشان معاون آموزش متوسطه در مورد این موضوع می‌گوید: در چند سال اخیر توسعه مدارس سمپاد بی رویه بوده به گونه‌ای که جمعیت دانش آموزی آن خارج از استانداردهای جهانی است.

وی با تاکید بر اینکه 20 درصد دانش آموزان برخی استانها در مدارس سمپاد تحصیل می‌کنند، خاطر نشان کرد: برای کنترل این مدارس باید به تدریج زمزمه‌ی عادی شدن مراکز سمپاد شکل گیرد به گونه‌ای که بتوان مدارس سمپاد کم اما با کیفیت و مطابق استاندارد داشته باشیم.

وی ادامه داد: وقتی منحنی مدارس سمپاد به حد نرمال برسد دیگر دستخوش تغییر یا انحلال نخواهند شد.

وی یادآور شد: توسعه این مدارس انتظارات غیر واقعی از دانش آموزان و والدین ایجاد کرده است که ممکن است لطمات جبران ناپذیری به بدنه علمی دانش آموزان وارد سازد.

این گزارش تنها اشاره کوچکی به برخی مشکلات مدارس سمپاد داشت امیدواریم مسئولین هرچه سریعتر در خصوص تعیین تکلیف این مدارس به اتفاق نظر برسند.



گزارش از طیبه کارگر



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار