اگرچه اصلاح کتب درسی با هدف رفع اشکالات و بر اساس سند تحول بنیادین صورت می‌گیرد اما این اقدام با شتاب زدگی و بدون طی مرحله ازمایشی صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش باشگاه خبرنگاران، اگرچه اصلاح کتب درسی با هدف رفع اشکالات و بر اساس سند تحول بنیادین صورت می‌گیرد اما این اقدام با شتاب زدگی و بدون طی مرحله ازمایشی صورت می‌گیرد. 

این روند شتابزده در طی چند سال اخیر مشکلاتی را برای والدین، معلمین و حتی دانش آموزان به همراه داشته است چرا که در برخی موارد موضوعات به حدی مختصری تغییر می‌یابند که یادگیری برای دانش آموزان بسیار دشوار می‌شود. 

گفتنی است، این تغییرات با هدف دست یابی به تحول بنیادین آموزش و پرورش باید صورت گیرد اما عدم کار‌شناسی و طی مرحله آزمایشی برای معلمین نکته ایست که چندان مورد توجه قرار نگرفته است. 

بنا بر این گزارش، به نظر می‌رسد با توجه به اهمیت امر آموزش و حساسیت گروه‌های هدف آن بد نباشد، مسوولان در امر تغییرات کتب درسی کمی سنجیده‌تر عمل کنند. 

البته سال جاری نیز روند تغییر کتب درسی ادامه دارد، به گونه‌ای که محی‌الدین محمدیان معاون وزیر آموزش و پرورش در خصوص نگارش جدید کتب برخی پایه‌ها در سال ۹۴ می‌گوید: در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ کتاب‌های درسی پایه پنجم و نهم تغییرات اساسی می‌یابد. 

وی ادامه داد: این تغییرات با هدف دنبال کردن برنامه‌های سند تحول بنیادین و کیفی سازی آموزش صورت می‌گیرد. 

رئیس سازمان برنامه ریزی درسی تصریح کرد: در پایه پنجم دبستان کتاب‌های جدید التألیف شامل دینی، ریاضیات، علوم، مطالعات اجتماعی و فارسی است و در پایه نهم نیز تمام کتاب‌ها به جزء آمادگی دفاعی جدید التألیف می‌شوند. 

محمدیان با بیان اینکه این تغییرات در راستای پیگیری اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، یاد آور شد: کتاب‌های سایر پایه‌ها نیز در آینده نزدیک تغییر می‌یابد، ضمن اینکه با توجه به جدید التألیف بودن کتاب‌ها هیچ نسخه آموزشی در تابستان جاری برای آموزش این دو پایه وجود ندارد. 

اگرچه نسخه آموزشی این کتب در دسترس نیست، به نظر می‌رسد جدیت مسوولان در این امر ایجاب می‌کند، روند تغیرات کتب درسی با نگاهی کار‌شناسی شده و بدور از اعمال سلیقه صورت گیرد تا شاهد درخشش آن در مسیر آموزش باشیم. 




گزارش از طیبه کارگر




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.