یکی از عوامل ضعف فیلمنامه‌ها در سینمای ایران وجود برخی خط قرمزها است چرا که فیلم‌ساز را محدود نمی‌کند.

نوید محمودی فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران، در خصوص ضعف فیلمنامه‌ها در سینمای ایران گفت: همه بر این باورند که قصه یکی از عناصر و در واقع اصلی‌ترین عنصر جذب مخاطب است شاید یکی از عواملی که قصه‌های ما مخاطب کمتری را به سمت سینمایی کشاند خطوط قرمز باشد که البته خط قرمزها عامل اصلی نیست ولی باید کمی به فیلمنامه‌نویسان اعتماد بیشتری کنیم تا آن‌ها سراغ خط قرمزها و معضلات اجتماعی یه کم برهنه‌تر روند تا بتوانیم قصه‌هایی را به مخاطب‌نشان دهیم که به طور معمول نمی‌بینید.

وی تصریح کرد: محدودیت‌ها باعث نوشتن قصه‌ها در یک دایره‌ی محدود می‌شود که به طور قطع حاصلی جزء قصه‌های تکراری ندارد فیلمنامه‌نویسان ما هم با رضایت بیشتر به سراغ سوژه‌های ناب‌تر بروند چرا که مخاطب حق دارد قصه‌های تازه ببیند و در این راستا هم باید تلاش کنند.

فیلمساز در پاسخ به اینکه آیا حضور کاراکترهای نا‌آشنا و افراد غیر زمینی باعث جذب مخاطب به سینما شده، افزود:ما در آثارمان خیلی افراد غیر‌زمینی نمی‌بینیم در محدود فیلم‌هایی این نوع فضا دیده می‌شود به نظرم بیشتر قصه‌ها و سوژه‌های تکراری سبب ضربه‌زدن به آثار می‌شود.

محمودی اظهار داشت: سوژه جدید همواره وجود دارد کلی قصه در اطراف ما اتفاق می‌افتد که ما برای اولین بار شنیدیم به نظرم با کمی دقت،تمرکز و البته تیز‌هوشی می‌توان قصه‌های نو بدست آورد به طور قطع همه‌ی قصه‌ها گفته نشده وگرنه ما در زندگی روزمره خود هر روز با اتفاقاتی روبرو نمی‌شویم که پایان آن را هم ندانیم.

وی ادامه داد: پرداخت به قصه مسئله بسیار مهی است یک ایده بسیار ناب با یک پرداخت ضعیف از بین می‌رود و بالعکس.

محمودی عنوان کرد: فیلمنامه‌نویس به دلیل تامین نشدن نیاز مالی مجبور است در سال روی چند قصه کار کند بنابراین فیلمنامه‌نویس فرصت پرداخت کامل به یک قصه را ندارد اگر برای فیلمنامه‌نویس دستمزد بیشتری در نظر گرفته شود او با زمان بیشتری روی یک فیلمنامه تمرکز می‌کند بنابراین اتفاقات بهتری خواهد افتاد.

محمودی با اشاره به اینکه در هنگام نوشتن فیلمنامه باید به مخاطب فکر و توجه شود اظهار داشت: در سینمای حرفه‌ای دنیا به طور قطع به مخاطب در هنگام فیلمنامه‌نویسی فکر می‌شود اگر در هنگام نوشتن سینما واکنش مخاطب در نظر گرفته نوشد به نظرم ورودی پرده با عدم استقبال مخاطب روبرو می‌شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار