فیلمسازان به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر از فضای شهر در فیلم هایشان استفاده می کنند.

به گزارش خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران؛ یکی از بخش های رقابتی  پنجمین جشنواره بین المللی فیلم شهر، نمایش فیلم های ویدئویی در این رویداد سینمایی است. از  میان فیلم های ویدئویی  که فرم حضور در جشنواره را پر کردند بیست فیلم به گزینش هیات انتخاب رسید و به بخش مسابقه راه پیدا کرد. حجت قاسم زاده اصل، محمدرضا عرب، نرگس آبیار، کامران ملکی و مسعود آب پرور هیات انتخاب جشنواره فیلم شهر را تشکیل می دادند که با تعدادی از آنها به گفت و گو نشستیم.

مسعود آب‌پرور: فیلمسازان به دلیل مشکلات اقتصادی کمتر از فضای شهر در فیلم هایشان استفاده می کنند 

مسعودآب پرور عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم شهر در خصوص کیفیت فیلم های این رویداد بین المللی  گفت: همانطور که می دانید انتخاب بیست فیلم از بین صد و بیست فیلم حاضر در بخش ویدئویی   جشنواره  کار  سخت و طاقت فرسایی است. اما در هرصورت تلاش هیات انتخاب این بوده تا به نحو احسن به بهترین انتخاب ها دست پیدا کند. 

وی  به نقاط ضعف و قوت فیلم ها اشاره کرد و افزود: همانطور که دبیر جشنواره اعلام کردند و  با توجه به اهدافی که جشنواره فیلم شهر در برگزاری  این دوره خود دارد بافت زندگی شهری، ایرانی و اسلامی در کلیت فیلم ها ساری و موجود بود. اما آسیب جدی که متوجه اکثریت فیلم ها در این دوره جشنواره بود غیبت  شهر در فیلم ها  به صورت  بافت و تاثیری که  در  شکل گیری  زندگی اجتماعی دارد بود. اینکه به عنصر شهر در فیلم ها کمتر پرداخته شده و به عقیده من دلیل این مسئله را هم در دو نکته خلاصه می شود. نکته اول به مسائل اقتصادی بر می گردد. فیلمسازان به دلیل مشکلات اقتصادی که با آن دست به گریبان هستند و بودجه های محدود فیلم هایشان  کمتر از فضای شهری و اتفاقات در سطح شهر و انسان به مثابه یک شهروند در جامعه شهری در فیلم هایشان استفاده می کنند.

آب پرور افزود: دلیل دوم این مسئله هم به شناخت اندک فیلمسازان در شهری که درآن زندگی می کنند و ناآشنا بودن با ادم های شهرشان است. عمده ترین مشکل فیلم ها در بیان روایت شهری شامل این نکات می شد. اما در مجموع فیلم های خوب و شایسته ای  برای نمایش و اکران  در جشنواره انتخاب شدند و با توجه به پتانسیل موجود بهترین نمونه ها تلقی می شوند و به نظر من مخاطبین از دیدن این فیلم ها لذت می برند.

این کارگردان در پایان گفت: با توجه به اینکه انسان معاصر در بستر شهر و تعامل شهری تعریف پیدا می کند، به نظر من در سالیان گذشته در تعریف حقوق شهروندی و تعریف شهر در فیلم های تلویزیونی و سینمایی کاستی ها و کمبودهایی داشته ایم. پرداخت به این مهم جزو ضرورت ها بوده که مورد غفلت واقع شده که امیدواریم در سالهای بعد این کاستی جبران شود.

حجت قاسم زاده اصل:برد یک جشنواره  به تداوم آن است

حجت قاسم زاده اصل یکی دیگر از اعضا هیات انتخاب  با بیان اینکه در جریان انتخاب بهترین فیلم ویدئویی  در جشنواره شهر چیزی نزدیک به 10 هزار دقیقه فیلم دیدم گفت: تعدادی از این فیلم ها را در جشنواره فیلم ویدئویی یاس هم دیده بودم لذا به نوعی فضای فیلم ها برایم آشنا بود.

این کارگردان توضیح داد: این خروجی فیلم ها توسط  هیات انتخاب معنیش این نیست فیلم هایی که انتخاب نشدند فیلم های بدی باشند یا کیفیت شان پایین باشد. بلکه اینجا لازم است بگویم که تعدادی از فیلم هایی که انتخاب نشدند علی رغم دارا بودن کیفیت بالا  با تعریف جشنواره سازگار نبودند و ازاین جهت نتوانستند نمره بگیرند.

وی ادامه داد: در طول مدتی که به همراه دوستان فیلم ها را می دیدیم تا انتخاب ها صورت بگیرد هم فیلم های خوب دیدیم و هم فیلم های بد. اما نکته ای که هست اینکه یک تعداد فیلم هایی دیدم که سوای از محتوا و ساختار ضعیفی که داشتند به لحاظ محتوایی غلط بودند. با هیچ منطق و  با هیچ دانشی نمی توانستیم روایت داستان را بپذیریم. تنها سوال برای من این بود که این  فیلم نامه با این غلط و اشتباه عقلایی  چگونه ساخته شده. 

این کارگردان در ادامه بیان کرد: با توجه به اینکه فیلمسازی صنعت گرانی است  و فرصت فیلم ساختن برای فیلمسازان در سینما و تلویزیون محدود و اندک است وقتی ما با فیلم بد در سینما و تلویزیون مواجه می شویم افسوس می خوریم که این فیلم بد جا و فضا را  برای حیات فیلم خوب گرفته است.

وی همچنین گفت: اما اینکه چنین جشنواره ای برگزار می شود فی نفسه خوب و تاثیر گذار است. زحمت بچه ها  دیده می شود و فضایی برای تبادل نظر و تعامل بین آنها بوجود می آید. فیلم هایی هم که برای نمایش در این دوره جشنواره انتخاب شده اند به نظر من فیلم های جذابیست و می تواند برای مخاطبان جالب باشد. البته انتخاب  فیلم ها بحث سلیقه ایست. اما تلاشمان در انتخاب این بود که بتوانیم به نظر مخاطبانمان نزدیک باشیم.

قاسم زاده اصل عنوان کرد: فیلم هایی برای نمایش گزینش شدند که یا به لحاظ موضوعی یا موقعیت فیلم نامه، یا بازی درخشان بازیگران حرف برای گفتن دارند. اگر فیلمی ساختار نداشت بازی بازیگران فیلم نقطه قوت به شمار می رود.یا فیلمی به موضوعی پرداخته که تا به حال به آن نگاه نشده و همینطور برخی فیلم ها ساختار درستی دارند. مجموع این نکات فیلم های بخش مسابقه ویدئویی جشنواره شهر را تشکیل می دهد. قاسم زاده اصل در پایان در خصوص ارزیابی جشواره فیلم شهر گفت: برد یک جشنواره به تداومش است و اینکه بین سال های برگزاری آن فاصله نیفتاده باشد.امیدوارم مدیران همت بگمارند و در تداوم و استمرار جشنواره بکوشند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.