سناتور دموکرات مدعی شد کنگره آمریکا با شیوه‌ای "هیجانی" توافق هسته‌ای ایران را بررسی نخواهد کرد.

به گزارش سرویس بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، کریستین ساینس مانیتور به نقل از سناتور بن کاردین دموکرات از ایالت مریلند نوشت: بررسی سنا در مورد توافق با ایران بر گنجانده شدن ابزارهایی برای اقدام در صورت فریبکاری ایرانی ها متمرکز خواهد شد زیرا ما به ایرانی ها اعتماد نداریم.


کاردین روز چهارشنبه در ضیافت صبحانه به میزبانی کریستین ساینس مانیتور در جمع خبرنگاران گفت بررسی سنا در مورد توافق -- در صورتی که توافقی حاصل شود -- نظام مند خواهد بود و شکل هیجانی نخواهد داشت. وی افزود: «این بررسی بیشتر از آنچه فکر می کنید عینی خواهد بود.»


کاردین، عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنا، توضیح داد وی و باب کورکر رئیس این کمیته توافق نهایی را چگونه ارزیابی خواهند کرد. مذاکره کنندگان بین المللی تا سی ژوئن (9 تیر) مهلت دارند جزئیات چارچوب توافقی را که -- به ادعای کشورهای غربی -- 13 فروردین برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای تدوین شد نهایی کنند. کاردین مدعی شد: «بررسی توافق بیشتر بر اساس آنچه نوشته می شود و محتوای آن خواهد بود و ما واکنشی هیجانی درباره خوب یا بد بودن توافق نشان نخواهیم داد. هر توافقی بر این اساس مورد قضاوت قرار می گیرد که آیا جامعه بین الملل، زمان و توانایی جلوگیری از هسته ای شدن ایران را خواهد داشت و اینکه آیا این توافق در صورت فریبکاری ایرانی ها ابزارهایی برای اقدام ارائه می دهد زیرا ما به آنها اعتماد نداریم.»


کاردین افزود: «در مورد توافق به این مسئله توجه خواهد شد اگر ایرانی ها فریبکاری کنند ، آیا زمان طولانی نیاز خواهد بود تا ما برای جلوگیری از تبدیل ایران به کشوری هسته ای اقدام کنیم؟ بررسی کمیته روابط خارجی همچنین در این باره خواهد بود که آیا رژیم بازرسی ها به اندازه کافی قدرتمند است که در صورت فریبکاری ایران ، بتواند این موضوع را مشخص کند. سناتورها بعد باید بررسی کنند آیا زمان زیادی برای اقدام وجود دارد و آیا ما ابزارهایی برای اقدام از جمله برقراری سریع و موثر تحریم های بین المللی در اختیار داریم؟»


کاردین ژوئن (تیر) را ماه برگزاری نشست های استماع کمیته ها یا برگزاری نشست های غیر علنی دانست تا اعضا برای ارزیابی توافق بالقوه « مجهزتر باشند؛ ولی نه به شکلی که موجب اقدامی شوند که بر مذاکرات تاثیر بگذارد.»


کاردین گفت در برابر چنین وضعی مقاومت می کند و اطمینان حاصل خواهد کرد این اتفاق روی ندهد. وی تاکید کرد می خواهد مذاکره کنندگان بر مسئله ایران تمرکز کنند و تمرکز آنها بر کنگره نباشد.


کریستین ساینس مانیتور نوشت: کنترل رویدادها، با توجه به نظرات تند برخی اعضای کمیته از جمله سناتور مارکو روبیو از ایالت فلوریدا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری تقریبا غیر ممکن است. روبیو با هر توافقی با ایران به شدت مخالف است. سخنان کاردین همچنین با دیدگاههای سناتور کورکر در تضاد است که هفته گذشته در ضیافت صبحانه کریستین ساینس مانیتور ابراز امیدواری کرده بود مداخله کنگره موجب تقویت دولت آمریکا در طول مذاکرات شود. وی همچنین با انتقاد از جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود به نظر می رسد وی برای رسیدن به توافق هر کاری انجام می دهد. کورکر و کاردین در هفته های اخیر برای تدوین طرحی که با وتوی رئیس جمهور روبرو نشود تلاش زیادی کرده اند.


انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
پارسافر
۱۵:۲۶ ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۴
پس چرا دارین مذاکره میکنین؟ همون تحریم بیشتر به ما احساس افتخار میده!
آخرین اخبار